عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر پیچیدگی و غنای بصری بر اثربخشی تبلیغات



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر پیچیدگی و غنای بصری بر اثربخشی تبلیغات" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76454;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76454
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

    امروزه با افزایش ارتباطات و گسترش روزافزون پیام‌های تبلیغاتی مردم در هیچ جا از تبلیغات در امان نبوده و همواره در معرض بمباران تبلیغاتی قرار می‌گیرند، از طرفی افزایش مشغله افراد و اشباع محیط پیرامون از تبلیغات متنوع باعث کاهش توجه مردم به آگهی‌های تبلیغاتی شده است. بنابراین تبلیغات بایستی به گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر جلب‌توجه مخاطب، پیام و موضوع مورد تبلیغ را در ذهن مخاطب ماندگار نماید. همچنین پیام تبلیغاتی باید به شیوه‌ای کارامد در اختیار مخاطبان هدف قرار گیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود و بیشترین اثربخشی اتفاق بیفتد. در این پژوهش برای جلب‌توجه مخاطبان و ارائه پیام جذاب و ماندگار بر عامل تصویر در تبلیغ تأکید و طبق مدل فیلیپس و مک کواری یک طبقه بندی جدید از آرایه‌های بصری در تبلیغات معرفی می‌شود. این مدل شامل دو بعد ساختار بصری و کارکرد معنایی است که توسط دو متغیر پیچیدگی و غنای بصری مورد سنجش قرار گرفته و تأثیر سطوح مختلف این دو متغیر بر اثربخشی تبلیغات مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای تعیین شاخص‌های اثربخشی تبلیغات نیز از مدل معروف آیدا استفاده شده است. برای پاسخ به سئوالات پژوهش از آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح کاملاًتصادفی استفاده نمودیم، بدین منظور از میان دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران 9 نمونه سی نفره به صورت کاملاً تصادفی انتخاب شد و پس از نمایش تبلیغات طراحی شده برای محصول ماءالشعیر، نظرات پاسخگویان از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید و داده‌های گردآوری شده با استفاده از روش‌های تحلیل واریانس فاکتوریل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. با استفاده از سطوح مختلف پیچیدگی و غنای بصری می‌توانیم تبلیغات متفاوتی طراحی کنیم که علاوه بر داشتن جذابیت‌های ظاهری می‌توانند به بهترین شکل، پیام تبلیغاتی را به مخاطبان منتقل نمایند و توجه آنان را بخود جلب نموده و باعث ایجاد علاقه شوند. هرچند استفاده از استراتژی‌های صنایع بصری بر تمایل به خرید تأثیر ندارد اما زمینه افزایش اثربخشی تبلیغات را فراهم می‌نماید. بنابراین برای درخشیدن در بازار رقابتی امروز، می بایست باتوجه به اهداف تبلیغاتی و ویژگی‌های مخاطبان هدف و با توجه به پیام و رسانه مورد نظر و با به کارگیری آرایه‌های بصری مناسب، تبلیغی طراحی کنید که با چشم نوازی خود بر ذهن مخاطب بنشیند.
    Abstract
    Now a days, with enhanced communication and increasing load of advertising messages, people at nowhere do not have any respite from ads and are constantly exposed to advertising bombardment, on the other hand, increasing daily business of people who live in an environment saturated with lots of different advertisement, reduced the public attention to ads. Therefore, advertisement should be designed in such a way that, added to attracting the attention of audience, bears the advertised message and theme in the minds of the audience. Also, the advertised message should be conveyed to the target audience in an efficient way so as to give the best result and the greatest effect. In this research, to attract the attention of the audiences and convey an engaging and vivid message, the researcher puts emphasis on the factor of image in ads and proposes a new category, based upon Philips and Mc Quarrie model, for visual arrays in advertisement. This model consists of two dimensions of visual structure and meaning operation that are evaluated by two variables of visual complexity and richness and the effects of these two variables on advertising effectiveness is analyzed. To determine the effectiveness of ads, the famous AIDA model is employed. To answer the research questions, a factorial design based on completely randomized design were used. For this purpose, among the students of Tehran University, Management Department, samples consisting of subjects were randomly selected and after displaying the ads designed for nonalcoholic beer, respondents' views were gathered through questionnaires. The collected data were evaluated using a factorial analysis of variance. Through different levels of visual complexity and richness, we can design different advertisements that, besides having visual attractiveness, can convey their advertising messages to the target audiences, in the best way possible, attract their attention, and make them create interested. Although using visual strategies do no influence on desire to purchase the product, but prepare the ground for advertising effectiveness. Thus, to excel in today's competitive market, you have to design your ads with respect to your goals of advertisement, characteristics of your target audiences, according to your message and considered media, and by using proper visual arrays, so as to bear it in the minds of the audiences with eye-catching impression.