عنوان پایان‌نامه

روایت پژوهی چالش های راه اندازی کسب و کار موک در ایران از دیدگاه بنیان گذاران و مدیران آنها



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "روایت پژوهی چالش های راه اندازی کسب و کار موک در ایران از دیدگاه بنیان گذاران و مدیران آنها" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80830;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80830
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    مریم سجودی
    استاد راهنما
    مهدی شامی زنجانی

    امروزه یکی از روش های پاسخگویی به ترکیب تقاضا ، هزینه‌ ها و تکنولوژی در حوزه یادگیری الکترونیکی، توسعه‌ دوره‌ های آنلاین باز در مقیاس انبوه (موک) می ‌باشد و یکی‌از دغدغه‌ های اصلی نوکارآفرینان این حوزه چگونگی راه اندازی این کسب ‌و‌ کار و حل چالش ‌های پیش ‌رو می‌باشد. گرچه این حوزه به جهت اهمیت در گسترش صنعت یادگیری الکترونیک، در پژوهش‌ های متعدد مورد توجه قرار گرفته است، باید گفت راه اندازی یک موک ابعاد مختلفی دارد و برای درک این ابعاد نیاز است در کنار پژوهش ‌های نظری، تجربیات کاربردی کارآفرینان موفق این حوزه مورد تحلیل قرار گیرد. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر دست ‌یابی به تجربیات افراد برای شناسایی چالش‌های پیش رو در مراحل راه‌اندازی موک در ایران با استفاده از روش کیفی روایت‌پژوهی می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، به لحاظ نوع روش، کیفی و شیوه توصیفی است. جامعه مورد بررسی تحقیق حاضر، بنیان گذاران موک های ایرانی می باشد که ضمن انجام سرشماری، و انتخاب، مصاحبه‌‌هایی عمیق با سه تن از ایشان صورت گرفت. پس‌از تحلیل و ارزیابی مصاحبه‌ها و یافتن روابط میان روایات، چالش‌ها در مسیر توسعه هریک از این کسب و کارها طی گزارشی روایی ارائه گردیده است و در نهایت چالش‌های اصلی و قابل توجه توسعه موک‌های مورد بررسی، که به دلیل تشابهات به نظر قابل تعمیم می آید، در سه محور اصلی محیط بیرونی، مدل کسب و کار و نیز ویژگی فردی کارآفرین و 13 زیر محور دسته بندی شدند. براین اساس چهارعامل نحوه حمایت سازمان‌های ذی‌ربط، زیرساخت فناوری اطلاعات در کشور، جایگاه یادگیری الکترونیکی و دوره‌های برخط در کشور و نیز قوانین حقوق تکثیر ناشرین به عنوان مولفه های محیط بیرونی، هفت عامل اولویت بندی طرح ها و برنامه ها، شناخت نیاز مخاطبین و بازاریابی، تولید محتوا و هزینه های آن، جذب هیئت علمی، دانش مدرسین و مهارت های تدریس آن ها، جذب سرمایه گذار، مشارکت با سازمان ها و دانشگاه ها، تیم سازی و مدیریت اعضای تیم، ویژگی فردی کارآفرین، تجربیات و توانایی های کارآفرین به عنوان مولفه های مدل کسب و کار و در نهایت دو عامل تجربیات و توانایی های کارآفرین و نیز تیم سازی و مدیریت اعضای تیم به عنوان ویژگی های فردی کارآفرین شناسایی شدند. با توجه به نتایج بدست آمده، این پژوهش می‌تواند به عنوان الگویی کاربردی در راستای موفقیت هرچه بیشتر نوکارآفرینان این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
    Abstract
    organizations, the IT infrastructure in the country, the status of electronic learning and online courses in the country, as well as the rights of publishers Copy right as components of the external environment, also seven factors include prioritizing plans and programs, recognizing the contacts need and marketing, production of content and its costs, the attraction of the faculty, the knowledge of teachers and their teaching skills, attracting investors, partnerships with organizations and universities, team building and team management, individual entrepreneur characteristics, Entrepreneur's experiences and abilities as components of the business model and, finally, two factors of entrepreneur's experiences and abilities, as well as team building and management of team members as entrepreneur's were identified as individual characteristics. According to the results, this research can be considered as a functional model for the greatest success of the entrepreneurs of this field. Keywords: massive open online courses (Mooc), E-learning, Narrative Research