عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر استفاده از خرده لاستیک در عملکرد سنگدانه های مورد استفاده در بالاست راه آهن
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - راه و ترابری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2287;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77601
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- محمد رسولی
- استاد راهنما
- مسعود پلاسی
- چکیده
- مسیر بالاستی به دلیل مزایایی که نسبت به سایر روشها دارد، معمولترین شکل ساختاری در حمل و نقل ریلی میباشد. با توجه به اینکه فرسایش سنگدانههای مورد استفاده در بالاست و نشست این لایه باعث ایجاد هزینههای قابل توجه نگهداری میشوند، تحقیقات مختلفی در این حوزه انجام گرفته است. سنگدانههای بکار رفته در لایه بالاست باید از مقاومت در برابر خردشدگی و سایش به هنگام اعمال بار در حین عبور قطار برخوردار بوده و همچنین ارتعاشات و تنشهای اعمالی به خاک بستر را به میزان قابل قبول در آییننامه کاهش دهد. یکی از راههای بهبود خواص مذکور استفاده از ذرات خردهلاستیک در میان قطعات بالاست میباشد. در سالهای اخیر برخی از محققین در این زمینه کارهایی را انجام دادهاند، اما به دانهبندی خردهلاستیک مورد استفاده کمتر پرداخته شدهاست. همه ساله میزان قابل توجهی از این مواد در طبیعت به صورت آزاد رها شده که علاوه بر مضر بودن برای محیط زیست، انبار کردن آنها خود هزینه هنگفتی در بر دارد. با جایگزین کردن این مواد به عنوان مصالح بکار رفته در مهندسی عمران از جمله بالاست راهآهن، علاوه بر بهبود خواص مکانیکی سنگدانهها میتوان به حذف این مواد از طبیعت و همچنین حفظ منابع طبیعی این کره خاکی کمک نمود. هدف از این تحقیق بررسی دانهبندی و درصد بهینه خردهلاستیک بکار رفته در لایه بالاست میباشد. بدین منظور سه نوع آزمایش سایش لس آنجلس، خردشدگی و عدد ضربه برای چندین نمونه با درصدها و دانهبندی مختلف خردهلاستیک مخلوط با بالاست انجام گرفت.
- Abstract
- The most common form of structural rail transport is ballasted rail track due to its several advantages compared to other methods. Given that erosion of aggregates used in ballast and subsidence of this layer causes significant costs, many studies have been conducted in this area. Aggregates used in the ballast layer should have enough resistance to crushing and abrasion when a train load is applied. It should also reduce applied vibrations and stresses to the amount accepted by the regulations. One way to improve the mentioned properties is the use of shredded rubber inside the ballast particles. In recent years, some researchers have carried out work in this area, but much has not been done about the gradation of shredded rubber. Every year a significant amount of rubber are released in the nature. In addition to being harmful to the environment, storing them has an enormous cost. By using rubber as civil engineering materials including railroad ballast, in addition to improving the mechanical properties of aggregates, it helps to remove these materials from the nature. The aim of this study is to evaluate the particle size distribution and optimal percent (by volume) of shredded rubber used in the ballast layer. For this purpose, three tests including Los Angeles abrasion, crushing and impact value for several samples with different percentages and gradations of shredded rubber mixed with ballast particles were conducted and its effect on the properties of ballast were evaluated.