عنوان پایاننامه
معرفت نسبت به اعمال قصد مند خود
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76497;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4426;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76497;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4426
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- داود بهجت فومنی
- استاد راهنما
- سعیده کوکب
- چکیده
- انسکوم در کتاب معروفِ خود قصد (1957)، از یک عدمتقارن یاد میکند که در یک سویِ آن معرفتِ ما به اعمالِ قصدمندمان و در سویِ دیگر، معرفتِ ما به اعمالِ غیرِقصدمندمان و همچنینمعرفت به اعمالِ قصدمند یا غیرِ قصدمند دیگری قرار دارد. به نظرِ انسکوم معرفتِ ما به اعمالِ قصدمندمان متفاوت بامعرفتِ ما به سایرِ اعمال است. او استدلال میکند که معرفتِ فرد نسبت به عملِ قصدمندش، غیرمشاهدتی است. بررسی اینکه منظورِ او از غیرمشاهدتی بودنِ این معرفت چیست و اینکه آیا غیرمشاهدتی بودنِ معرفت موجب پدید آمدنِ چنین عدمتقارنی گشته است، اهدف اصلی این نوشته هستند. کلمات کلیدی: عمل قصدمند، معرفت غیر مشاهدتی، معرفت-به-چگونهعملکردن، معرفت عملی، انسکوم.
- Abstract
- In her influential book, Intention (1957), Elizabeth Anscombe presumes an asymmetry between, on one hand, our knowledge of what we do while acting upon intention and, on the other hand, that of our own unintentional actions as well as others’ actions, intentional or unintentional. Our knowledge of our own intentional actions, Anscombe argues, is non-observational. What it exactly means for this knowledge to be without observation and whether this feature really brings about the presumed asymmetry are main aims of this inquiry. Keywords: intentional action, non-observational knowledge, knowledge-how, practical knowledge, Anscombe