عنوان پایاننامه
میل طبیعی و غایت مندی جهان در اندیشه ی ارسطو
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4586;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81191;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4586;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81191
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- حسین نیازبخش صیقلانی
- استاد راهنما
- سیدمحمدرضا حسینی بهشتی
- چکیده
- هدف اصلی این نوشته اثبات میل بنیادین (میلی که هر گونه میل و تحریک رفتاری به واسطه ی آن وجود داشته باشد) در فلسفهی ارسطو است .اگر به فلسفهی ارسطو توجه کنیم ، میتوانیم ریشهی این مفهوم را در طبیعت بیابیم. ارسطو به نوعی میل بنیادین طبیعی قائل است. از نظر ارسطو ، یک موجود طبیعی صرفا با داشتن طبیعت ، میتواند دارای این میل باشد . نتیجهی این بحث این میشود که علت و چرایی پیگیری و ارضاء میل بنیادین تنها در تعریف طبیعت و نسبت میان میل و طبیعت قرار دارد . ما این میل را میل بنیادین طبیعی مینامیم . ما در این نوشته به دنبال آن هستیم که از طریق برداشت متفاوتی از حرکت ارسطویی ، بتوانیم میان میل بنیادین و طبیعت در ارسطو پلی بزنیم و به عبارتی ، میل بنیادین طبیعی را اثبات کنیم. میل طبیعی بنیادینی که همان گرایش هر موجود بالقوه به سمت فعلیت صورت خاص (فصل) خود است و چون در حکم طبیعت است در حقیقت همان ذات موجود را شامل میشود . به این ترتیب ، میل بنیادین طبیعی قدرت تحریکوچرایی خود را از طبیعت میگیرد و هر میل و سائق دیگری به واسطهی آن است که در حکم میل و محرک واقع میشود و چون از نظر ارسطو ، چرایی هر چیزی نهایتا به طبیعت آن موجود باز میگردد و پرسش از چرایی خود طبیعت هم بی معنی است بنابراین ، پرسش از چرایی میل بنیادین طبیعی ارسطو بیمعنی است و این همان مطلوب ماست : میل بنیادینی که مبدا هر گونه حرکت و رفتاری گردد و خود وابسته به مبدا تحریکی نباشد.
- Abstract
- The main goal of this dissertation is proving the fundamental desire in philosophy of Aristotle .The desire which is principle and source of any other desires and motivations. According to philosophy of Aristotle, we can find the root of this kind of desire in the concept of nature. Aristotle, in fact, believes in some kind of natural fundamental desire .concerning him , a natural being could have this desire just by having his own nature. As a result of that, motive of satisfaction of fundamental desire is just based on definition of nature and relation of desire and nature. we call this : natural fundamental desire. In this dissertation, we tend to make relationship between fundamental desire and nature and to prove natural fundamental desire by a different treatment of Aristotelian movement. Natural fundamental desire is the inclination and tendency of any potential being to its form’s activity (differentia) and since it is in position of nature, in fact, it consists of essence of the thing. Therefore, it takes its own motivational power from its own nature and all other desires and motivations are due to this fundamental desire. In philosophy of Aristotle motive and cause of everything originates in its nature and asking about cause and motive of nature is meaningless, so asking about natural desire is also meaningless and this is exactly our objective : it means :The natural fundamental desire is principle of all kinds of movements and behaviors and that, itself, depends on no other motivational principle.