عنوان پایاننامه
ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری با رویکرد نقشه های شناختی فازی
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تولید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002557;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77119;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002557;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77119
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- ساره غم خوارنخجیری
- استاد راهنما
- احمدرضا قاسمی
- چکیده
- شرکتهای دانشبنیان با پشتوانه دانش جدید و ارائه محصولات و خدمات متفاوت نقش بزرگی در پیشرفت و توسعه کشورها ایفا میکنند. مدیران شرکتهای دانش بنیان با آگاهی از نحوه عملکرد خود، توانایی ارزیابی فعالیتهای جاری، شناخت وضعیت فعلی سازمان و امکان برنامهریزی فعالیتهای آتی را بر اساس اطلاعات بهدست آمده را دارند. در پژوهش حاضر به منظور ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری از الگوی کارت امتیاز متوازن پایدار و نقشههای شناختی فازی استفاده شده است. کارت امتیاز متوازن پایدار دارای پنج بُعد مالی، اجتماعی، رشد و یادگیری، فرآیندهای داخلی و زیستمحیطی میباشد. ابزار اصلی در ارائه مدل ارزیابی عملکرد، نقشههای شناختی فازی است. در این پژوهش، از طریق مصاحبه با خبرگان شرکتهای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، 23 متغیر ارزیابی عملکرد را در قالب ابعاد کارت امتیاز متوازن شناسایی شدند. نقشه شناختی فازی انفرادی خبرگان تهیه و سپس باهم ادغام شدند. رتبه بندی ابعاد از طریق وزن نسبی شاخص مرکزیت و رتبه بندی متغیرها از طریق فراوانی نسبی و وزن نسبی شاخص مرکزیت انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل نتایج نشان داد بُعد فرآیندهای داخلی بیشترین اهمیت را دارد و ابعاد مالی و ابعاد رشد و یادگیری، اجتماعی و زیستمحیطی در ردههای بعدی قرار دارند. اهمیت نسبی متغیرها، با کمک فراوانی نسبی و وزن نسبی شاخص مرکزیت حاصل شده است. نتایج بهدست آمده نشان داد در میان 23 متغیر شناسایی شده، متغیر تحقیق و توسعه مداوم از متغیرهای مرتبط با بُعد رشد و یادگیری بیشترین اهمیت را دارد و متغیر برنامهریزی تولید مرتبط با بُعد فرآیندهای داخلی، متغیر ایجاد فرصتهای یادگیری و آموزشکارکنان از متغیرهای مرتبط با بُعد رشد و یادگیری و متغیر سود از متغیرهای مرتبط با بُعد مالی در ردههای بعدی قرار دارند. متغیر شرکت در سمینارها و نمایشگاهها از متغیرهای مرتبط با بُعد رشد و یادگیری کمترین اهمیت را در بین سایر متغیرها دارد. یافتههای پژوهش نشان میدهند مدیران شرکتهای دانش بنیان باید به عوامل مربوط به رشد و یادگیری و فرآیندهای داخلی بیش از سایر عوامل، برای رسیدن به عملکرد بهتر توجه نمایند.
- Abstract
- Nowadays, firms that based on knowledge which updates every day and presentation of different products and services play an important role in the country's progress. Managers of those firms with knowledge about the operation of firms have the ability for evaluating the current activity of firms and recognition of the current situation of firms and possibility for planning future activity of firms based on information. In this survey for presentation of model knowledge-based companies in the Science and Technology Park of pattern Sustainable Balanced Scorecard and fuzzy cognitive maps were used. Sustainable Balanced Scorecard has five dimensions: financial, social, learning and development, and environmental processes are internal. Fuzzy cognitive maps are the main tool in presentation of the performance of firms. In this research, through interviews with experts Tehran University Science and Technology Park, twenty three variables were identified to evaluate the performance in the form of Balanced Scorecard. Fuzzy cognitive map of Experts produced individually and then combined together. The centrality index of fuzzy cognitive maps analysis was used in order to ranking the dimensions and variables.The ranking of dimension through centralization index and ranking the relative weight of the variables, the relative abundance and relative weight index was centered. The results of the analysis indicated the most important are internal processes and, financial dimension and dimensions of learning and development; social and environmental categories are next. Relative importance of variables, with the help of the central index of relative abundance and relative weight has been achieved. The results showed that among 23 variables identified, variable continuous research and development variables associated with later development and learning is most important and variable production planning, related to the internal processes, variable learning opportunities and training, the variables associated with later development and learning and profit variable, the variables associated with the financial side, the Categories are next. Participation in seminars and exhibitions changing the variables associated with later development and learning is the least important among other variables. Research findings suggest that managers have the knowledge and learning and growth factors related to internal processes more than other factors, to achieve better pay attention. Keywords: Performance Evaluation, the balanced scorecard sustainable, knowledgebased companies, science and technology park, fuzzy cognitive map