عنوان پایان‌نامه

شناسایی و اولویت بندی معیارهای موفقیت وب سایت های آموزشی در ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و اولویت بندی معیارهای موفقیت وب سایت های آموزشی در ایران" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002868;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81683;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002868;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81683
    تاریخ دفاع
    ۱۶ شهریور ۱۳۹۵

    وب سایت ها ی آموزشی قابلیت دسترسی را از هر جا توسط اینترنت فراهم آورده و محتوای آموزشی آنها در همه مکان ها و زمان ها قابل دسترس اند. در حال حاضر، بیشتر دانشگاهها، موسسات آموزشی و سازمان های دولتی درحال سرمایه گذاری برای توسعه نرم افزارهای یادگیری الکترونیکی، ارائه ابزارهای الکترونیکی و سیستم مدیریت یادگیری هستند و در نتیجه رقابت در این عرصه بسیار زیاد شده و توجه به معیارهای موفقیت وب سایت های آموزشی بسیار اهمیت پیدا کرده است. برای نیل به موفقیت وب سایت های آموزشی، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و اولویت بندی این عوامل بسیار مهم می باشد. در این پژوهش معیارهای موفقیت وب سایت های آموزشی در ایران بررسی شده و چهار معیار اصلی موفقیت یعنی کیفیت فنی، کیفیت طراحی،کیفیت اطلاعات و کیفیت مدرس و نیز ابعاد فرعی هریک از این معیارها شناسایی و توسط خبرگان وب سایت های آموزشی و مدرسان حوزه آموزش تایید گردیدند. جامعه آماری این تحقیق مدیران و متخصصان وب سایت های آموزشی در ایران و روش نمونه گیری قضاوتی بوده است. در نهایت معیارهای شناسایی شده با کمک مدیران و متخصصان وب سایت های آموزشی و با استفاده از رویکر AHP اولویت بندی شده و نتایج آن ارائه شد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که کیفیت اطلاعات مهمترین معیار در موفقیت وب سایت های آموزشی است و پس از آن کیفیت مدرس، کیفیت طراحی و کیفیت فنی قرار دارند. همچنین در بین ابعاد فرعی کیفیت اطلاعات، کیفیت محتوا بیشترین تاثیر را در موفقیت وب سایت های آموزشی دارد.
    Abstract
    Educational websites accessible via the Internet and their training content are available in all places and times. Currently, most universities, educational institutions and government agencies are investing in the development of e-learning software, providing electronic devices and learning management systems thus the competition in the field is very high and attention the standards of success of educational websites have been crucial. Therefore, identify the key success factors of educational websites and prioritize these factors, is very important.In this study, success criteria of Iranian educational websites were evaluated ;For this purpose , the main criteria for the success namely technical quality, design quality, information quality and quality of instructor and also Sub-criteria of each one of these criteria were identified. Then this criteria and sub-criteria confirm by educational experts and professors in the field of education websites. statistical population of this research are executives and professionals website training in Iran and sampling is judgement .finally, these criteria prioritized using managers and specialists of educational websites and AHP approach and the result were presented.The findings suggest that quality information is the most important measure for success of educational websites and the quality of instructor , quality of design and technical quality are next degrees respectively. Also in the sub-dimensions of information quality , quality of content has the greatest impact on the success of educational websites. Key words: educational website success, website quality, information quality, design quality, instructor quality, technical quality