عنوان پایاننامه
ارائه چارچوبی جهت سنجش چابکی سازمان های آموزشی با رویکرد فازی (مورد بررسی: مجموعه آموزشی مفید تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تولید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002611;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78717;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002611;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78717
- تاریخ دفاع
- ۳۰ آذر ۱۳۹۵
- دانشجو
- هادی شریعتی راد
- استاد راهنما
- احمدرضا قاسمی
- چکیده
- برای مدیریت در نظام آموزشی، در این عصر آشوب و بینظمی که یک تغییر کوچک ممکن است باعث اثرات وسیع و ریشهای شود؛ روشها و پارادایم سنتی دیگر پاسخگو نیست؛ بنابراین، نظام آموزشی به چابکی نیاز دارد. چابکی برای نظام آموزشی این پیام را دارد که دوران مدیریت از طریق اهداف سلسله مراتبی و یا از طریق منطق از پیش تعیینشده و کنترلهای دقیق به سرآمده است. ازآنجاکه مؤلفههای چابکی در سازمانهای مختلف باهم تفاوت دارد، این پژوهش باهدف شناسایی مؤلفههای چابکی یک محیط آموزشی و در قالب مطالعه موردی یک دبستان شکلگرفته است. روش انجام این پژوهش بدین گونه بوده است که ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای مؤلفههای چابکی شناسایی و سپس به کمک خبرگان در قالب پرسشنامههای دیمتل و ANP فازی باهدف شناسایی تأثیرگذاری میان این مؤلفهها و درجه اهمیت آنها نسبت به یکدیگر در اختیار پاسخدهندگان قرار دادهشده است. ماحصل این پژوهش شناسایی 16 مؤلفه چابکی در قالب چهار معیار اصلی پاسخگویی، شایستگی، انعطافپذیری و سرعت است که با کمک تکنیک دیمتل نوع تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این مؤلفهها و شدت این تأثیرگذاری مشخص گردید و با کمک ANP درجه اهمیت تمامی مؤلفهها نسبت به یکدیگر مشخصشده است که در این میان مشاهده شد که مؤلفههای مرتبط با معیار شایستگی از درجه اهمیت بالاتری برخوردارند. آنچه این پژوهش را از پژوهشهای پیشین متمایز میسازد اول از همه پرداختن به موضوع چابکی در محیط آموزشی آنهم با رویکرد شناسایی مؤلفههای چابکی است و نه ارزیابی چابکی و یا مقایسه یکی از معیارهای چابکی با مؤلفههای سازمانی است. نوآوری دوم انتخاب مقطع دبستان است برخلاف پژوهشهای پیشین که عموماً در دانشگاهها بوده است و در آخر هم روش پژوهش متفاوت این پایاننامه است.
- Abstract
- In today’s fast-changing world which a small change in educational management area would cause tremendous effects, traditional approaches and paradigms seem not to be efficient. As a consequence, agility seems to be necessary. The agility would convey the message for the educational system that the era of management through hierarchical objectives, pre-determined logics, and precise controls have gone. As the agility criteria are not same in different organizations. This project aims at determining the agility criteria for an educational center, so as to that aim, an investigation in an elementary school is provided. At first step of this project, the library resources were employed and the agility criteria were extracted from them, then with respect to the interactions among these components and their mutual importance, the experts’ comments through the DEMATEL questionnaire and the fuzzy ANP were gathered. The results are 16 agility criteria grouped into 4 main categories as responsiveness, merit, flexibility, and rapidity. By DEMATEL, the effectiveness and the intensity of the mentioned criteria are determined and using ANP indicates the mutual importance of all criteria. As a result, it is observed that the criteria related to the merit have more level of significance. The first contribution of this research is the novel approach of the investigation into the agility in educational environments instead of the evaluation or comparison with the organizational criteria. The second distinguish is selecting the elementary level while most of the previous research focused on the tertiary education. The different methods which are employed in the present essay can be considered as the third contribution. Keywords: Organizational Agility, Educational Environments, Fuzzy ANP, DEMATEL