پژوهش پیرامون منتخبی از خود نگاره های هنرمندان زن (از قرن ۱۶ تا معاصر)
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7874;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42118
- تاریخ دفاع
- ۲۳ تیر ۱۳۸۸
- دانشجو
- عاطفه مجیدی نژاد
- چکیده
- خودنگاره بهعنوان راهی برای شناخت هرچه بیشتر خود و نزدیکتر شدن به دنیای درونی هنرمند بهترین انتخاب است. هنرمند در خودنگارهاش نظر و عقیدهی خود را به روشهای مختلف با روایتهای آشکار و نهان از زندگی خصوصی و جمعی هنرمندانهی خویش در اختیار مخاطبانش قرار میدهد. در این میان مطالعهی خودنگارههای هنرمندان زن از اهمیت پژوهشی بالایی برخوردار است. چرا هنرمندان زن گرایش به ایجاد خودنگاره دارند؟ آیا شرایط زمانی در چگونگی شکلگیری خودنگارهی زنان هنرمند موثر است؟ شخصیت و ذهنیت هنرمند زن تا چه اندازه در خودنگارهاش نمود پیدا میکند؟ آیا مفهوم خودنگاره برای هنرمندان زن در شرایط زمانی قرن شانزدهم تا معاصر متفاوت یا یکسان است؟ پژوهش حاضر به بررسی منتخبی از خودنگارههای هنرمندان زن از قرن شانزدهم تا دوران معاصر پرداخته است. در مقدمه، دلایل توجه هنرمندان به خلق آثار خودنگاره و همچنین دغدغههای زنان هنرمند در طول تاریخ، بهصورت اجمالی، ذکر شده است. فصل اول، با معرفی و تعریف واژگان مرتبط چون، «خودنگاری» و «فمینیسم» آغاز شده است. فصل دوم، در ذیل عنوان بررسی منتخبی از خودنگارههای زنان هنرمند از قرن شانزدهم تا معاصر، در قرن شانزدهم، به پیشینهی خودنگاری در قرنهای قبلی و آغازی بر خودنگاری پرداخته شده است. در قرن هفدهم، حضور اعتماد بهنفسی جدید در خودنگارههای زنان مشاهده میشود. قرن هجدهم، تاثیر حضور هنرمندان حرفهای و آماتور و در قرن نوزدهم، فضا و آگاهیهای جدید در تفکر هنرمندان زن مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت با مطالعهی خودنگارههای زنان در قرن بیستم، و شکست قالبها و قراردادها در تفکر و آثار هنرمندان زن در این دوره و بررسی دیدگاههای گوناگون در این خصوص بهاتمام رسیده است.
- Abstract
- Self-portraits are the best choices in order to know the world of internal human being. Artists attempt to tell coherent story more intriguingly in different ways. Since the number of women Artists is being progressed, we have forgotten their limitaitions and problems all around the world. And because the women`s story had to fit in with the acceptable image of their era, it may cause to pass over their images as pallid. But women artists owe the women artists who lived in the past since 16th to contemporary. The past which couses great new ideas and innovation for today`s artist and society. The meaning of art is going to be completed when it becomes free of any borders and limitations that it can be a true story for next generations. This thesis is the first in-depth presentation of how woman artists have chosen to picture themselves. Introduction talks about the reasons and problems of women artists briefly. First part is going to describe some basic words, and second part is divided into 5 sections, which are women`s self-portrait since 16th to contemporary. It goes without saying that the goal is to find some subjects and concepts of women`s self-portraits.