عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل موثر بر پذیرش و استفاده از دوره های آزاد انبوه بر خط (موک)



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل موثر بر پذیرش و استفاده از دوره های آزاد انبوه بر خط (موک)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81399;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81399
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    حامد سعیدی
    استاد راهنما
    امیر مانیان

    پیشرفت سریع فن‌آوری‌های اطلاعاتی و بهبود قابلیت‌های اینترنت، یادگیری الکترونیکی و به‌تبع آن آموزش عالی را تغییر داده است.دوره‌های آزاد انبوه برخط، به‌عنوان پدیده‌ای جدید در یادگیری الکترونیکی در سال‌های اخیر، موردتوجه قرارگرفته‌اند. توسعه مستمر سیستم‌های یادگیری الکترونیک با بهره‌گیری از فن‌آوری، تأکید بر اهمیت پژوهش در پذیرش این پدیده‌های نوین را دارد. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش از دوره‌های آزاد انبوه برخط(موک) است. به این منظور در این پژوهش از مدل جامع پذیرش و استفاده از فن‌آوری به‌عنوان پایه‌ی نظری پژوهش استفاده شده است. روش تحقیق شامل استراتژی دومرحله‌ای است. در مرحله اول تحلیل محتوا و در مرحله‌ی دوم پیمایش انجام ‌شده است. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش افراد دانشگاهی یا حرفه‌ای درزمین? دوره‌های آزاد انبوه بر خط می‌باشد. در تحلیل داده‌ها، برای آزمون فرضیات ارائه شده بر پایه مدل مورد مطالعه، از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های تحقیق وجود رابطه معنادار میان انتظار عملکرد، انتظار تلاش، انگیزه لذت جویی و مدیریت یادگیری با قصد رفتاری را تایید می نماید. این پژوهش با ایجاد دیدگاهی از پذیرش کاربران از دوره‌های آزاد انبوه برخط می‌تواند در طراحی و اجرای موفقیت‌آمیز این دوره‌ها،سودمند واقع شود.
    Abstract
    Abstract: The rapid growth of information technology and Internet capabilities, e-learnin has changed the higher education. Massive open online courses has been considered as a new phenomenon in electronic learning in recent years. The continuous development of electronic learning systems by utilizing technology emphasizes the importance of research in accepting these new phenomena. Therefore, the purpose of this study is to investigate the factors affecting the acceptance of Massive open online courses (Mooc). For this purpose, we used the unified theory of acceptance and use of technology(UTUAT) as theoretical basis of research. The research method consists of a two-stage strategy. In the first stage, content analysis was carried out and in the second stage of the survey A questionnaire was used to collect data. The statistical population of this research is academic or professional people in the field of open online courses. In data analysis, structural equation modeling has been used to test the hypotheses presented on the basis of the model. The results indicates that performance expectancy,effort expectancy, hedonic motivation and learning management directly affect users’ behavior intention to use moocs. This research can be useful in designing and implementing these courses by creating a view of users’ acceptance of Massive open online courses. Keywords: Acceptance of Information Systems, Mooc, Massive open online courses, E-learning, Content Analysis