عنوان پایاننامه
باغ کودک
- رشته تحصیلی
- معماری منظر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7815;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41470
- تاریخ دفاع
- ۳۰ تیر ۱۳۸۸
- دانشجو
- ندا روح نیا
- چکیده
- در مواجهه با طراحی برای کودک، طراح با دو مفهوم روبروست: " کودک" و " فضایی برای کودک". در این رساله، باغ کودک، به عنوان فضایی معرفی می شود که متعلق به کودک است و کودک در آن به رشد همه جانبه دست می یابد.در ابتدای این پژوهش سعی شده تاریخچه ای مختصر از باغ ایرانی و ویژگی های کلی آن مطرح شود. سپس کودک به عنوان مخاطب طراحی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد.نیازهای کودک و مبحث رشد که به عنوان اصلی ترین بخش در روانشناسی کودک مطرح است در این بخش عنوان می شود.بعد از آن کودک در مواجهه با طبیعت و منظر مطرح خواهد شد و اینکه اصولاً این دو چه جایگاهی در تأمین نیازهای او دارند. در آخر باغ کودک براساس نتایج به دست آمده از هر بخش از مطالعه طراحی و ساماندهی می شود. باغ با ویژگیهای نه الزاماً کالبدی باغ ایرانی، بلکه بیشتر با تکیه بر مفاهیم آن و پاسخگو به نیازهای کودک و زمینه ساز رشد او.
- Abstract
- Confronting with design for the child, the designer faces two concepts: " child" and" space for the child". In this thesis, garden of child is introduced as a space which belongs to the child and the child grows multilaterally in it. At the beginning of this research, we try to mention a brief history of Iranian garden and its general specifications. Then the child is studied as addressee of the design. Needs of the child and issue of growth which is raised as one of the main sections in child Psychology is mentioned in this section. Afterwards, the child will be studied while confronting with the nature and landscape to determine what position they have in fulfillment of his needs.At the end, garden of the child is designed and organized on the basis of the results obtained from each section of study. Garden is designed without necessarily physical specifications of Iranian garden but with emphasis on its concepts and accountable to needs of the child providing the opportunity for his growth.