عنوان پایاننامه
بررسی میزان موفقیت پیاده سا زی مدیریت دانش در صنعت بانکداری با روش ترکیبی ANPو DEMATEL روابط اولویت فازی سازگار (مورد مطالعه: بانک شهر)
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تولید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76422;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76422
- تاریخ دفاع
- ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- ریحانه اکرم
- استاد راهنما
- جلیل حیدری دهوئی
- چکیده
- جهان عصر دانش را تجربه می کند که درآن دانش کالایی اساسی است و به عنوان مهم ترین عامل در اقتصاد مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از سازمان ها در جست و جوی زمینه ای برای پیاده سازی مدیریت دانش به منظور بهبود و بقای رقابت پذیری خود هستند. اما بسیاری از سازمان ها در این مسیر با شکست مواجه می شوند و یکی از اصلی ترین دلایل این شکست، آماده نبودن سازمان برای پیاده سازی این نظام و بهره گیری از آن می باشد. مدیریت دانش پروژه ای هزینه بر بوده و برای درک کامل اثرات آن بر سازمان زمان نسبتاً زیادی لازم است. به همین دلیل پیش از اجرای پروژه مدیریت دانش ، بررسی میزان موفقیت آن و روش تصمیم گیری اثربخش، می تواند تصمیم گیری درمورد پیاده سازی مدیریت دانش را تسهیل بخشد. هدف این تحقیق نیز بررسی میزان موفقیت نظام مدیریت دانش در صورت پیاده سازی در صنعت بانکداری می باشد تا در صورت آمادگی سازمان، هزینه های کلان پیاده سازی مدیریت دانش متحمل گردد. به این منظور بانک شهر به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است.وجود بسیاری از عوامل کمی و کیفی موثر بر موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش نشان می دهند که مسئله سنجش میزان موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش، یک مسئله تصمیم گیری چند شاخصه (MCDM) می باشد. این تحقیق چارچوبی براساس روابط اولویت فازی سازگار و روش ترکیبی ANP و DEMATEL ارائه می نماید تا سازمان ها را قادر سازد عوامل کلیدی موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش را شناسایی کرده، میزان موفقیت یا شکست اجرای آن را بررسی نموده و بر اساس آن برای آغاز اجرای مدیریت دانش، جلوگیری از اجرا و یا اقدامات اصلاحی برای افزایش احتمال موفقیت مدیریت دانش تصمیم گیری نمایند. جامعه آماری این تحقیق اساتید مدیریت دانش دانشگاه تهران و همچنین مدیران ارشد بانک شهر می باشد. بدلیل محدودیت جامعه آماری، از روش سرشماری برای نمونه گیری استفاده شده و کلیه مدیران ارشد بانک شهر به عنوان نمونه انتخاب شده اند.همچنین اساتید مدیریت دانش دانشگاه تهران نیز بعنوان خبره در زمره نمونه انتخاب شده قرار می گیرند. در این تحقیق، ارزیابی میزان موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش بر اساس عوامل زیرساختی مدیریت دانش مشتمل بر ابعاد فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، زیرساخت فناوری اطلاعات، استراتژی سازمانی، منابع انسانی و زیرساخت دانش صورت گرفته و نتایج بیانگر آن است که بانک شهر ه
- Abstract
- The world is experiencing the knowledge age, where knowledge is an essential commodity and is considered into account as the most important factor in the economy. Now we are in transition from competitive advantage based on information era, to the era of knowledge-based competitive advantages. So many organizations are searching for the underlying implementation of knowledge management in order to improve their survival and Competitiveness. But many organizations fail in this way and one of the main reasons for this failure,is lack of preparation for the implementation and utilization of this system. Knowledge management project was costly and relatively long time to fully understand their impact on the organization is necessary. So before implementation of knowledge management, evaluating its success rate and effective decision-making approach, can facilitate the decision-making for the implementation of knowledge management. The aim of this study is evaluating the success rate of knowledge management implementation in banking industry, so in case of organization readiness, the organization accept thr huge costs of this system. The Shahr Bank is selected as case study. Existence of many quantitative and qualitative factors affecting the success of the implementation of knowledge management show that the measure the success of knowledge management implementation, is an Multiple Attribute Decision Making (MCDM ) issue. This study propose a framework based on Consistent Fuzzy Preferense Relations and combined ANP and DEMATEL to enables organizations recognize the critical success factors of knowledge management, evaluate success or failure rate of implementing of knowledge management and decide whether to initiate knowledge management, inhibit adoption or take remedial actions to enhance the possibility of successful KM project. The population of this research is knowledge management faculty of Tehran University and senior managers of Shahr Bank. Due to the limitatio