عنوان پایان‌نامه

ارزیابی لرزه ای شفتهای قائم بتنی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی لرزه ای شفتهای قائم بتنی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1238;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41418
    تاریخ دفاع
    ۳۱ تیر ۱۳۸۸

    شفت ها سازه های طویلی هستند که از سطح زمین تا اعماق زمین ادامه داشته و با ابعاد قابل توجه، دسترسی سریع را به زیر زمین مقدور می نمایند. این سازه ها به علت عبور از لایه های گوناگون خاک در اعماق مختلف، تحت تأثیر انواع امواج زلزله قرار گرفته و به دلیل تغییرات سختی خاک پیرامون سازه، نسبت به سختی سازه شفت میزان اندرکنش خاک و سازه نیز متغییر خواهد بود. در این پایان نامه سعی شده است به بررسی رفتار دینامیکی سازه شفت تحت بارهای لرزه ای پرداخته شود و در این راستا اعوجاج مقطع شفت مورد بررسی قرار گرفته است. موج سطحی لاو، به عنوان یک موج برشی عمود بر امتداد شفت موجی است که بیشترین تأثیر را در این پدیده دارد. طبیعت موج لاو به گونه ای است که میزان حرکت ذرات با حرکت در عمق خاک روند کاهنده دارد. از سوی دیگر میزان اندرکنش خاک و سازه در عمق، به دلیل افزایش سختی خاک با عمق، افزایش می یابد. مجموع این دو روند افزایش-کاهش وجود یک نقطه اکسترمم را برای بیشترین اعوجاج مقطع بارز می سازد. در این پایان نامه پس از بررسی تئوری موارد فوق، یک روش تقریبی برای تعیین این نقطه بهینه ارائه شده و با حل یک نمونه، روند انجام آن نشان داده شده است.در ادامه با مدلسازی سازه، این نمونه مورد بررسی دقیق تر قرار گرفته است و نتایج حاصل از تحلیل ها نشان از دقت مطلوب تعیین محل نقطه اکسترمم اعوجاج مقطع به روش تقریبی ارائه شده را دارد.
    Abstract
    Shafts are long underground structures which provide ways to access underground structures, with great dimension, facing different layers of soils in different depth. These structures are subjected to all kind of seismic waves and based on their relevant stiffness to their surrounding soil, the soil-structure effects on them, would be different. In this thesis, Dynamic behavior of concrete shafts is investigated and Ovaling and racking of their section under seismic excitation is assessed. Among seismic waves, love waves, containing SH wave, can cause these effects. Love wave's motions are decreased with depth. On the other hand, due to increasing soil stiffness with depth, soil-structures interaction factors will become stronger. These two phenomena will result in the existence of an extreme point in ovaling and racking of shaft's sections. In this thesis an approx method for estimating the location of this extreme point is proposed. A numerical example is done and also two numerical models with FEM programs are analyzed. Results showed that an approx method is a good approximation for estimating the depth of maximum ovaling and racking in shaft's section.