عنوان پایاننامه
طراحی موزه علوم کودکان ( کانون گشت ) در شهرک غرب تهران
- رشته تحصیلی
- معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7819;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41497
- تاریخ دفاع
- ۲۸ تیر ۱۳۸۸
- دانشجو
- مهدی دهقانی استرکی
- استاد راهنما
- قاسم مطلبی
- چکیده
- «موزه کودکان»، گونه ای از معماری است که سابقه تاریخی زیادی نداشته و اقبال جوامع پیشرفته به آن در سال های اخیر فزونی یافته است. موزه های کودکان به موازات عملکرد نظام های رسمی کشورهای پیشرفته و بر پایه ایده های آموزش غیر رسمی، آموزش غیرمستقیم و آموزش از طریق بازی و سرگرمی تعریف و بنا نهاده شده اند و در طرّاحی و برنامه ریزی برای آنها معماران، طرّاحان صنعتی، متخصّصان آموزشی و علوم تربیتی و طیف وسیعی از کارشناسان حوزه های مختلف علمی مشارکت فعّال دارند. این مراکز امروزه به عنوان یکی از شاخص ترین نمادهای آموزش غیر رسمی در سطوح پایه و ابتدایی معرّفی می¬شوند. با توجّه به نبود چنین مراکزی در ایران، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» به عنوان مهم ترین نهاد آموزشی، پرورشی غیر رسمی کودک برنامه ای جهت تأسیس مرکز مشابهی در «شهرک غرب تهران» در نظر دارد. این پژوهش بر اساس همین ایده و در جستجوی پاسخ معماری مناسب و در عین حال منحصربفرد به این سؤال انجام گرفته است که: «کانون گشت» می¬بایست چگونه جایی باشد؟ در این رساله نخست پایه مطالعاتی و نظری لازم برای طرّاحی چنین مرکزی فراهم آورده شده و سپس به فرآیند طرّاحی صورت گرفته برای آن پرداخته شده است. با توجّه به کمبود نمونه های مشابه این پروژه در کشور و نیز مشخّص نبودنِ جایگاه آن در تناسب با نظام آموزش رسمی ابتدایی و راهنمایی، تعریف مسأله برای ظرف مکانی موجود هدف اصلی و ابتدایی این پروژه بوده است. این رساله کوشش نموده تا با بهره¬گیری از یافته¬های روانشناسی کودک، روانشناسی محیطی و علوم رفتاری کودک و نیز مطالعه و بررسی نمونه های مشابه آن در دنیا، ویژگی های کالبدی چنین فضایی را تعیین نموده و در تطابق با آنها، مبانی نظری طرّاحی آن را ارائه نماید. مهم ترین نقاط تمرکز این پروژه عبارتند از: 1-معماری کودک چگونه می¬تواند راوی قصّه ای برای او باشد؟ 2-کدام ویژگی¬های کالبدی در محیط مصنوع انگیزه جستجو و کشف را در کودک بالا می¬برند؟ 3-چگونه می¬توانیم با ایجاد امکان تجربه یک محیط به شیوه¬های متفاوت، محیط متنوّع و تغییرپذیر برای کودک معماری کنیم؟ 4-موزه کودکان می¬بایست چه مرتبه ای از درونگرایی، برون گرایی یا نفوذپذیری فیزیکی را به مخاطب خویش ابراز نماید؟ 5-معماری برای کودک در سنین دبستانی چه¬طور می¬تواند به نقطه تعادلی میان نظم و بی نظمی دست یابد؟
- Abstract
- Children’s Museum is supposed as a new and recent type of Architecture. Based on ideas such as “Indirect Education” and “Education through Entertainment (Edutainment)”, these centers have been set up in conformity with developed countries’ educational systems. Nowadays, they are proposed as the most principal symbols of unofficial education, especially in elementary levels. Many of specialists of different branches cooperate in design process of children’s museums. By taking into account the lack of such centers in Iran, the “Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults” has began the pheasability studies of “Kanoon-Gasht” children’s center in Shahrak-e-Gharb district of Tehran. The current research project has been done to prepare a suitable reply to the question: “How should be the Kanoon-Gasht?” This dissertation has firstly provided a theoretical basis to design such a center and then has pointed out to the design process of the proposed design solution. Regarding to undefined order of such centers in our elementary educational system as well as lack of similar projects, the design solution had to be different from its global counterparts. So, the “definition of the design problem” has been the main goal of the project. By means of significant proposed theories of “Children Developmental Psychology” and the study of concepts in “Children Behavioral Sciences” as well as “Children Environmental Psychology” and finally the Case Study of similar projects all over the world, the current research project has found the physical specifications of “Kanoon-Gasht”. The main issues of concentration in the project’s theoretical doctrine are as following: 1-How could architecture tell a story for children? 2-Which are the physical requirements of a built environment that can motivate the sense of exploration in children? 3-How can we create a changeable environment by putting the potentials in it to experience the fixed physical environment in different ways? 4-Should a children’s museum have an inward or outward looking? 5-How could we achieve a balance point between organism and order in the architecture for elementary students?