عنوان پایان‌نامه

تعجیل و تاخیر ادای زکات در فقه اسلامی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تعجیل و تاخیر ادای زکات در فقه اسلامی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فقه شافعی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2416ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75026;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2416ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75026
    تاریخ دفاع
    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    محمدعادل ضیائی

    زکات یکی از وظایف مهم مالی است که تحت شرایطی باید به مستحقین آن پرداخت گردد. یکی از این شرایط، زمان وجوب پرداخت است که در غالب اموال زکوی سپری شدن یک سال تمام قمری است. اکنون این سؤال مطرح است که اگر کسی به خاطر نیاز مستحقین زکات، یا به خاطر برائت ذمه ی خویش بخواهد قبل از موعد، زکات پرداخت کند چه حکمی دارد و چه آثاری بر آن مترتب می شود؟ همچنین می توان پرسید که اگر کسی با عذر یا بدون عذر دیر تر از موعد مقرر، زکات پرداخت کند احکام و آثار آن کدام است؟ در باره تعجیل زکات در مذاهب اسلامی دو دیدگاه وجود دارد: جمهور قائل به جواز تعجیل زکات اند و به نصوصی از سنت استناد کرده اند، اما مالکیه، ظاهریه، ابن سیرین، حسن بصری، ربیعه و ابن منذر از شافعیه تعجیل زکات را جایز نمی دانند و معتقدند همچنان که نماز را نمی توان قبل از وقت وجوب آن اداء کرد، زکات را نیز نمی توان قبل از وقت وجوب آن، پرداخت کرد. لیکن مالکیه تعجیل زکات به مدت یک ماه را در حکم عدم تعجیل دانسته اند، با این استدلال که در شریعت اسلامی مدت کم مورد عفو قرار گرفته است، با توجه به ادله ی مذاهب به نظر می رسد که تعجیل زکات جایز باشد، زیرا پیامبر? به عموی خود عباس ? اجازه دادند، تا در پرداخت زکات مالش دو سال تعجیل کند. قائلان به جواز تعجیل، در باره مدت آن اختلاف نظر دارند: حنفیه و قولی از حنابله تعجیل را مطلقا جایز می دانند، قول معتمد نزد حنابله و قولی از شافعیه تعجیل را تا دو سال جایز می داند. مستمسک این رأی حدیث تعجیل زکات عباس? است. و این که اصل در عبادات بر منع است، اصح نزد شافعیه معتقدند که تعجیل تا یک سال جایز است, با این استدلال که گردش زکات سال دوم، شروع نشده است. فقهای مذاهب اسلامی تاخیر زکات با عذر را جایز می دانند. اما در باره ی تاخیر زکات بدون عذر دو دیدگاه دارند: جمهور معتقدند که تاخیر زکات بدون عذر جایز نیست، اما متقدمین حنفیه و بعضی از شافعیه بر این باورند که تاخیر زکات بدون عذر جایز است.
    Abstract
    Zakat (religious tax) is one of the important financial obligations which has to be paid to the related needy under certain conditions. One of these conditions is the time of incumbency of its payment which is the elapse of a whole Lunar Hegira year for the properties that are subject to the Zakat. Now this question may be posed as: “What happens if someone wants to pay the Zakat in advance due to the requirement of the needy or clearance of his (her) obligation and what advantages it might avail?” It may also be asked:”What are the precepts and outcomes if someone pays the Zakat later than its mature date with or without an excuse?” There are two points of view concerning premature payment of the Zakat among the Islamic sects: Jamhoor believed that the Zakat might be paid in advance by referring to some texts of the Tradition in this respect. However, Malekieh, Zaherieh, Ibn Seirain, Hassan Basari, Rabieh, and Ibn Monzer from Shafeis did not allow the premature payment of the Zakat and believed that because Namaz (prayers) may not be performed ahead of its time, Zakat too, cannot be paid in advance. Although Malekieh did not consider the payment of the Zakat within one month earlier to be premature, reasoning that a short period had been ignored in the Islamic Sharia. Based on the reasons provided by the religious sects it seems that the Zakat may be paid in advance because Prophet Mohammad (PBUH) allowed his uncle Abbas to pay the Zakat of his properties two years earlier. Supporters of the idea of early payment of the Zakat have different opinions on its duration of time: Hanafis and a saying from Hanabeleh absolutely allow early payment of the Zakat and a reliable saying by Hanabeleh and a saying from Shafeis allow the pre-payment of the Zakat up to two years and the documentation of this ruling is the Tradition of early payment of the Zakat by Abbas. And whereas worships are founded on prohibition, the most reliable sayings of Shafeis believe that early payment may be made up to one year because the Zakat turnover of the second year has not begun yet. Jurists of the Islamic sects allow delay in payment of the Zakat with an excuse however delayed payment of the Zakat without an excuse follows two viewpoints: Jamhoor believed that payment of the Zakat cannot be delayed without an excuse but recent Hanafis and some Shafeis belief otherwise. Key words: Zakat – early payment, delayed payment, Zakat receiver, poor