تحلیل محتوای مقایسه ای تبلیغات چاپی در مجله موفقیت در سال ۱۳۸۵و ۱۳۹۳
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78872;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78872
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- سید ایمان زاهدی
- استاد راهنما
- مسعود کیماسی
- چکیده
- دردنیای امروز همواره یکی از دغدغه های صاحبان کالا و آژانس های تبلیغاتی رساندن صدایشان به گوش مخاطبان خود به صورت تاثیرگذار می باشد. یکی از رایجترین رسانههای تبلیغاتی مجلات و مجله موفقیت به عنوان یکی از مجلات پرتیراژ می باشد که مورد استفاده صاحبان کالا و خدمات جهت رساندن پیام خود به مخاطب قرار می گیرد. هدف این پژوهش تحلیل محتوای مقایسه ای تبلیغات چاپی مجله موفقیت در سال های 1385 و 1393 از سه بعد محتوا ، ساختارو قالب پیام می باشد.جامعه آماری کل آگهی های چاپ شده در مجله موفقیت در سال های مذکور می باشد که با استفاده از نمونهگیری تصادفی احتمالی تعداد 4 شماره از مجلات موفقیت سال 85 با 4 شماره از مجلات موفقیت سال 93 مورد مقایسه قرار میگیرد. در این پژوهش از مطالعات گسترده اسنادی و پرسشنامه جهت گردآوری داده ها استفاده گردیده است که به منظور روایی نتایج به دست آمده، معیارهای ارزیابی آگهی های تبلیغاتی از نظر 10 نفر از خبرگان حوزه ی تبلیغات مورد بررسی و تایید قرار گرفت. با توجه به ماهیت موضوع، در این پژوهش از روش کیفی و برای تحلیل داده ها از تحلیل محتوا استفاده شده است. با توجه به نتایج به دست آمده در بعد محتوا، تبلیغات خدمات بهداشتی – زیبایی بیشترین آگهی را در هر دو سال داشته اند که البته در سال 93 روند آن نزولی بوده است؛ تبلیغات شرکت های خارجی افزایش یافته و در هر دو سال جاذبه منطقی تبلیغات غالب بوده وپروموشن های فروش روند تصاعدی داشته اند.در بخش ساختار در هر دو سال نتیجه گیری بر عهده آگهی بوده، استفاده از پیام کلیدی و ارتباط یک سویه با مخاطب روند صعودی داشته و لحن محاوره ای از سهم کمی در مقابل سهم ادبی برخوردار بوده است.در بعد قالب درج لوگو از اهمیت بیشتری برخوردار شده،تبلیغات بدون تصویر و سیاه و سفید روند نزولی را طی کرده و تبلیغات تمام صفحه روند افزایشی داشته است.
- Abstract
- In today’s world, one of the main concern of products/services owners and their advertising agencies is tranfering their voices to the target audience effectively. One of the common communication media is magazine and the most popular one in Iran is Moafaghiat that helps agencies to deliver their message to the target audience. The Objective of this research is comparative content analysis of print advertising in Movafaghiat magazine in 2006 and 2014 in terms of “content”, “structure” and “format”. Statistical population is the entire published ad in Moafaghiat magazines that were sampeled through random sampling. In this sampling, 4 units of 2006 are compared to 4 units of 2014. For validity of the article the questionnaires were distributed among 10 experts in advertising industry after reviewing previous documentation and researches. The research is done through content analysis and the findings prove that “health & beauty” has the most advertisement in both years. The advertising of foreign brands and sales promotions are increased in 2014 and rational is most preferred appeal in print ad in both years. In both years the conclusion of ads are done by itself, uses of key message and one-way communication were increased in 2014 and formal tone was used more than informal tone in both years. Logo placement and one page ad were increased and black & white advertisement was decresed in 2014.