عنوان پایان‌نامه

ارائه مدلی یکپارجه برای مکان یابی مسیریابی سبز وسایل نقلیه در شرایط عدم قطعیت



    دانشجو در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه مدلی یکپارجه برای مکان یابی مسیریابی سبز وسایل نقلیه در شرایط عدم قطعیت" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3485;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78913;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3485;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78913
    تاریخ دفاع
    ۲۰ آذر ۱۳۹۵
    دانشجو
    زهرا روغنی
    استاد راهنما
    جعفر رزمی, جعفر حیدری

    روند روبه رشد صنعتی شدن در سال‌های اخیر سبب افزایش تقاضا و به‌تبع آن افزایش مصرف منابع شده است. این امر سبب وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست شده که نگرانی روزافزون جوامع بشری را در پی داشته است. یکی از مؤثرترین راهبردهای مواجهه با این مشکل توسعه زنجیره‌های تأمین سبز است. در این پایان‌نامه مدل دو هدفه جدیدی برای مکان‎یابی و مسیریابی سبز وسایل نقلیه در زنجیره تأمین ارائه گردیده است. این مسئله شامل توزیع محصولات از انبار مرکزی به انبارهای توزیع احداث‌شده در مناطق مختلف، ارسال محصولات موردنیاز به مشتریان از مراکز توزیع و درنهایت جمع‌آوری پسماندهای ایجادشده از سمت مشتریان و ارسال آن‌ها به مراکز بازیافت طی یک فرایند چند سطحی می‌باشد. با توجه به تأثیر عوامل مختلف بر سوخت مصرفی وسایل نقلیه و اثرات زیست‌ محیطی ناشی از آن‌که در اکثر پژوهش‌ها نادیده گرفته‌شده است، مدل مطرح‌شده با در نظر گرفتن رویکرد زیست‌محیطی و عوامل مؤثر در سوخت مصرفی وسایل نقلیه ازجمله مسافت، بار، شرایط جاده و وسایل نقلیه ارائه‌شده است، از طرفی مسیریابی وسایل نقلیه در جهت معکوس برای جمع‌آوری پسماندها و بازیافت آن‌ها، نیز در نظر گرفته‌شده است. اهداف در نظر گرفته‌شده در این مسئله شامل کمینه کردن هزینه‌های مکان‌یابی و مسیریابی و کمینه کردن میزان مصرف سوخت می‌باشد. تقاضای مشتریان دارای ماهیت عدم قطعیت از نوع فازی است. در این پژوهش از تئوری اعتبار فازی برای مواجهه با عدم قطعیت استفاده‌شده است. مدل ارائه‌شده با استفاده از چندین مثال عددی در سایز کوچک مورد ارزیابی قرار گرفت که برای حل مدل از روش محدودیت اپسیلون تقویت‌شده استفاده شد و درنتیجه اعتبار و صحت مدل ارائه‌شده در این مثال‌های عددی به تأیید رسید و در آخر، تحلیل حساسیت بر روی برخی از پارامترهای مهم مدل انجام‌شده و تأثیر و اهمیت آن‌ها بر روی سوخت مصرفی و هم‌چنین هزینه کل زنجیره تأمین نشان داده شد. واژه‌های کلیدی: مکان‌یابی مسیریابی، مصرف سوخت، جمع‌آوری ضایعات، تئوری اعتبار فازی، عدم قطعیت
    Abstract
    The growing trend of industrialization made an increase of demands and consequently the consumption of sources in recent years. This caused irreparable damages to the environment that have become a growing worry in human societies. An effective way to encounter this problem is developing green supply chains. In this thesis, a new bi-objective model for green location routing problem in the supply chain is presented. This problem consists of distributing products from a central depot to constructed distributing centers in different areas, sending products to customers from distributing centers and finally collecting wastes from customers in order to send to recycling centers in a multi-leveled process. Considering the effect of different factors on vehicles fuel consumption, and its environmental impacts are ignored in most researches, the presented model considers environmental approaches and effective factors of fuel consumption like the distance, cargo, road, and vehicle condition. Vehicle routing in opposite directions for collecting drug wastes, and recycling them is considered in this model, too. The aims of this problem consist of minimizing location routing costs and minimizing total fuel consumption. Customer's demands have fuzzy uncertainty nature. In this research, the fuzzy credibility theory is used to face the uncertainty. The presented model was evaluated by using some numerical samples in small scale. For solving the model modified augmented ?-constraint method was used, so its credibility and accuracy is proved. Finally, several sensitivity analyses are conducted on some critical data which their results demonstrate their significant effects on the fuel consumption and the total cost of the supply chain. Keywords: location routing, fuel consumption, waste collection, fuzzy credibility theory, uncertainty