عنوان پایاننامه
طراحی شبکه حمل و نقل دریایی با در نظر گرفتن پایداری تحت شرایط عدم قطعیت
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3460;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78619;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3460;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78619
- تاریخ دفاع
- ۲۶ دی ۱۳۹۵
- دانشجو
- سهراب حقایق اصفهانی
- استاد راهنما
- رضا توکلی مقدم, فریبرز جولای
- چکیده
- در این پایان نامه، شبکهی حملونقل دریایی به گونه ای طراحی می شود تا پایداری محیط زیست تا حد امکان برقرار گردد و تولید گازهای گلخانه ای در سطح پایین قرار گیرد. تولید گازهای گلخانه ای سبب افزایش آسیب های محیطی، افزایش دمای کره زمین و نابودی گونه های حیات وحش و کاهش سلامتی انسان ها می شود. به منظور کاهش میزان مصرف سوخت و کاهش آلودگی تولید شده، سرعت حرکت کشتی ها در هر مسیر انتخاب می گردد و زمان پیمایش هر مسیر با توجه به سرعت تعیین شده و با توجه به این مقادیر تعداد کشتی لازم در هر مسیر جهت حمل بار مشخص می شود. با در نظر گرفتن عدم قطعیت روی دو پارامتر تقاضا و یک پارامتر زمان پیمایش مدل همتای روباست برتسیماس و سیم ارائه می گردد. مدل ارائهشده شامل دو فاز (فاز اول با دو تابع هدف) می باشد که در آن سود بیشینه و آلودگی کمینه میگردد. بنابر این علاوه بر جنبه های اقتصادی به جنبه های پایداری نیز اهمیت داده می شود. بدینترتیب در فاز اول، ابتدا مسیرها و سرعت بهینهی حرکت کشتی تعیینشده سپس میزان بار قابلحمل در شبکه و هر مسیر محاسبه میشود. در فاز دوم، ظرفیتهای باقیمانده از کشتیها توسط کانتینرهای خالی پر می گردد. با توجه به اندازه مسئله، روشهای دقیق کارایی خود را از دست میدهند در نتیجه برای حل این مسائل از الگوریتمهای فرا ابتکاری ژنتیک با مرتب سازی نامغلوب و الگوریتم گرگ خاکستری چند هدفه استفاده شده است. لغات کلیدی: شبکه حملونقل دریایی، پایداری، عدم قطعیت، الگوریتم های فراابتکاری چند هدفه
- Abstract
- A sustainable and robust maritime shipping network has been designed in this study. Since, in real-world situations the demand and sailing time for each route is not steady, the parameters are considered as uncertain. As transportation is a major energy consumer sector, to reduce the green house pollutants, cruising speed in every route is adjusted. The proposed model consists of two phases (first phase with two objectives) in which the profit is maximized and the pollutant emission is minimized. So that in the first phase, the routes and the optimum pace of ship is determined, then the allowable load for transportation and every route will be calculated. In the second phase, the remaining free spaces of ships are filled by the empty containers. With respect to the scale of this problem, exact methods lose applicability therefore meta-heuristic algorithms MOGWO and NSGAII are used to it. Keywords: MOGWO, NSAGII algorithm, Maritime transportation network, uncertainty, algorithm