عنوان پایان‌نامه

طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه - بسته پایدار با در نظر گرفتن مسیر یابی و سیستم صف تحت عدم قطعیت



    دانشجو در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه - بسته پایدار با در نظر گرفتن مسیر یابی و سیستم صف تحت عدم قطعیت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3448;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78150;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3448;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78150
    تاریخ دفاع
    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    رضا توکلی مقدم

    علاوه بر اهمیت طراحی زنجیره‌های تأمین حلقه بسته، در نظر گرفتن تصمیمات عملیاتی در کنار تصمیمات استراتژیک از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. در بازار رقابتی امروزه، شرکت‌ها باید تصمیمات متنوعی برای بهینه‌سازی و مدریت فعالیت‌های تولیدی و لجستیکی اتخاد کنند. کاهش هزینه‌ها، افزایش پاسخ‌گویی و سطح خدمت‌دهی به مشتری به دو چالش بزرگ برای شرکت‌ها در بازار رقابتی امروزه تبدیل شده‌اند. در نظرگرفتن تصمیمات عملیاتی شامل مسیریابی و مدریت موجودی به عنوان ابزار اصلی و مؤثر برای برخورد و پاسخ گویی به این چاش‌ها شناخته شده است. علاوه بر این، با توجه به نگرانی‌های مربوطه به اثرات زیست محیطی و اجتماعی حاصل از فعالیت واحدهای تولیدی، مفهوم پایداری یکی دیگر از مباحث مورد توجه جوامع امروزی می‌باشد. در پژوهش حاضر، یک مدل برنامه‌ریزی ریاضی به منظور طراحی یک زنجیره تأمین حلقه بسته پایدار با در نظرگیری تصمیمات مربوط به مکان‌یابی، مسیریابی و مدریت موجودی تحت شرایط عدم قطعیت ارائه شده است. مدل ریاضی چند هدفه ارائه گردیده بر سه موضوع اصلی در طراحی یک زنجیره تأمین جامع تمرکز دارد. 1) هزینه‌های احداث مراکز توزیع و مراکز بازیافت، هزینه‌های موجودی در این مراکز و هزینه‌های حمل و نقل، 2) اثرات محیط زیستی مربوط به انتشار گاز دی اکسید کربن، مصرف سوخت و اتلاف انرژی در زنجیره تأمین طراحی شده و 3) اثرات اجتماعی مربوط به زنجیره تأمین طراحی شده. یک روش حل ترکیبی شامل روش برنامه ریزی فازی-تصادفی، برنامه‌ریزی چندهدفه مبتنی بر تئوری بازی‌ها و الگوریتم فراابتکاری تلفیقی خود-تطابقی ارائه گردیده است. به منظور صحت سنجی الگوریتم فراابتکاری، یک روش حد پایین جدید ارائه گردیده است و نتایج آن با جواب‌های حاصله از الگوریتم ارائه شده مقایسه شده است. در نهایت، جهت نشان‌دادن کارایی مدل و روش حل ارائه شده یک مطالعه موردی مورد بررسی قرار گرفته است.
    Abstract
    In addition to the need to design a closed-loop supply chain, incorporating operational decisions alongside the strategic decisions is of crucial importance in supply chain network design. In today’s competitive business environment, companies should make operational decisions alongside strategic decisions to optimize and manage their logistic system more efficiently. Reducing costs and improving customer service are the two main challenges for each company in a competitive business environment. There are two important operational decisions, vehicle routing and inventory management, which are known as the main tools for coping with such challenges. Regardless of the system’s cost efficiency, sustainability is also becoming a growing interest due to the concern about the environmental impacts and social impacts of business activities. This thesis presents a novel model for designing a sustainable closed-loop location-routing-inventory supply chain under mixed uncertainty. The presented model consists of a multi-objective mathematical programming model which aims to (i) minimize total cost of establishing facilities, working inventory and transportations costs (ii) minimize the environmental impacts of fuel consumption, greenhouse emissions and wasted energy due to the waiting of vehicles in the queue formed in some facilities (iii) maximize the positive social impacts of designing a supply chain network. A new hybrid two-stage approach which consists of stochastic-possibilistic programming method and a modified game theory approach are proposed to cope with the uncertain data and solve the small and medium-sized problems. For large-sized problems, a new hybrid meta-heuristic algorithm is developed whose performance is compared with a proposed lower bound. Finally, several sensitivity analyses with managerial insights and a real case-study are provided to demonstrate the effectiveness of the proposed model. Keywords: Closed-loop supply chain; Sustainability; Inventory; Routing; Queuing theory; Meta-heuristic