عنوان پایان‌نامه

توسعه مدل لجستیک معکوس برای بازیافت باتری های لیتیوم - یون



    دانشجو در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "توسعه مدل لجستیک معکوس برای بازیافت باتری های لیتیوم - یون" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع- صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه کاسپین شماره ثبت: K55;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76957;کتابخانه کاسپین شماره ثبت: K55;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76957
    تاریخ دفاع
    ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    سیامک بائی

    با توجه به مصرف بالا در جهان، میزان ضایعات در حال افزایش است. یکی از انواع ضایعات بحرانی که باید مدیریت شود ضایعات مربوط به باتری‌های قابل شارژ و علی‌الخصوص باتری‌های لیتیوم یون می‌باشد. بازیافت باتری‌های لیتیوم یون از هر دو جنبه زیست محیطی و اقتصادی دارای اهمیت می‌باشند و در بسیاری از کشورهای جهان این مهم اجباری شده است. زنجیره لجستیک معکوس اصلی‌ترین جریان برگشتی محصولات از مشتریان تا تولیدکنندگان می‌باشد و زمانی که یک سیستم بازیافت مورد نظر باشد یک مرحله مهم به حساب می‌آید. ساختار یک زنجیره لجستیک معکوس نقش مهمی را در کمینه‌سازی هزینه‌ها و در پی آن بیشینه‌سازی سود زنجیره ایفا می‌کند. این ساختار شامل نحوه جایابی تسهیلات و مراکز و همینطور جریان بین این نقاط می‌باشد. در این تحقیق به منظور تطابق با مقررات مربوط و مدیریت بازیافت باتری‌های لیتیوم یون، یک مدل ریاضی برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح مختلط برای طراحی شبکه لجستیک معکوسی که شامل بازیگران مختلفی در بازیافت باتری‌های لیتیوم یون می‌باشد ارائه شده است. چهارچوب پیشنهادی در کیس واقعی تهران، پایتخت و بزرگترین شهر ایران تصدیق می‌شود. هدف از مدل ارائه شده بیشینه‌سازی درآمد حاصل از بازیافت باتری‌های لیتیوم یون در شبکه لجستیک معکوس می‌باشد. مدل پیشنهادی با استفاده از مجموعه‌ای از داده‌های تجربی موجود در این زمینه با کسب و کار عملی تأیید شده است؛ همچنین، تحلیل حساسیت مدل نیز ارائه شده است.
    Abstract
    Recently, the recovery of used products has become increasingly important due to economic reasons and growing environmental or legislative concerns. Waste of rechargeable batteries, particularly lithium ion (li-ion) ones, is one of the most critical types of waste which should be managed. The recovery of li-ion batteries is very important both from environmental and economic aspects and has become mandatory in many countries in the world. Reverse logistics which is mainly the backward flows of used products from consumers to producers is an important stage while constructing a recovery system. The network structure of reverse logistics system mainly includes the locations of facilities and the flows between the related points and plays an important role in minimizing cost and maximizing profit of the recovery system. In this study, in order to comply with related regulations and manage the recovery of li-ion batteries efficiently, a mixed integer linear programming (MILP) model is presented for the network design including the different actors taking part in li-ion batteries recovery system. The proposed framework is validated by a real case performed in Tehran, the capital and largest city of Iran. The proposed model provides the optimal values of total cost and profit. The model is validated by using a set of experimental data reflecting practical business situation. Sensitivity analysis of the model is also presented. The results show that the proposed model can improve the profitability of the reverse logistics network about 8.5%. Keywords: Reverse logistics, Return centers, Network design, Lithium-ion batteries, Recycling