عنوان پایان‌نامه

دوفضایی شدن ها و حفظ حریم خصوصی نوجوانان در شبکه اجتماعی فیسبوک: مطالعه موردی مقوله بندی انگیزه در به اشتراک گذاری اطلاعات



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "دوفضایی شدن ها و حفظ حریم خصوصی نوجوانان در شبکه اجتماعی فیسبوک: مطالعه موردی مقوله بندی انگیزه در به اشتراک گذاری اطلاعات" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 4937 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79160;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 4937 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79160
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    سعیدرضا عاملی رنانی

    چالش درونی انسان برای حفظ حریم شخصی از یک‌سو و تمایل به برقراری ارتباط با جامعه و دیگران از سوی دیگر، در بحث حریم خصوصی بسیار اهمیت دارد. ظهور شبکه‌های اجتماعی مهمی نیز چون فیسبوک، این چالش را برجسته‌تر و مهم‌تر می‌کند. چرا که این شبکه‌ها اساساً برای اشتراک اطلاعات بین کاربران طراحی‌ شده‌اند، امری که سطح حریم خصوصی کاربران را پایین می‌آورد و امکان بهره‌برداری دیگران از اطلاعاتی که با اراده خود فراهم کرده‌اند را مهیا می‌کند. در این میان نوجوانان به دلیل گرایش به گروه‌های دوستان و الگوپذیری از آن‌ها استقبال زیادی نسبت به شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک که حفظ این دوستی‌ها را برایشان راحت‌تر می‌کند، دارند. از آنجا که محیط این شبکه‌های مجازی تداومی است از گروه‌های دوستی نوجوانان در دنیای واقعی، برای داشتن نگاهی جامع، باید با استفاده از پارادایم دوفضایی به این موضوع نگاه شود. در این پژوهش اساساً در پی پاسخ به این پرسشها بوده‌ایم که نوجوانان 13 تا 17 ساله چه انگیزه‌هایی از افشا و به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی خود در محیط فیسبوک دارند؟ میزان تمایل آن‌ها به هریک از انگیزه‌ها چقدر است؟ این انگیزه‌ها در چارچوب سنتز نظری استفاده و خشنودی، دوفضایی شدن‌ها و روابط قدرت حاکم بر این دو فضا چه جایگاهی دارند؟ برای دریافت هر چه دقیق‌تر و جامع‌تر این انگیزه‌ها از روش ترکیبی مطالعه کتابخانه‌ای، مصاحبه عمقی و پیمایش استفاده‌ شده است. با مطالعه 30 مقاله پژوهشی در این حوزه، انجام مصاحبه عمقی با 30 نوجوان و گردآوری پرسشنامه از 400 نوجوان 13 تا 17 ساله داده‌های لازم گردآوردی شد و نهایتاً انگیزه‌های نوجوانان در چهار مقوله کلی و 13 خرده مقوله دسته‌بندی، اولویت‌گذاری و بنا بر چارچوب موردمطالعه مورد تحلیل قرار گرفت. همچنین انگیزه‌های عدم استفاده نوجوانان از فیسبوک نیز در 13 مورد دسته‌بندی و مورد تحلیل قرار گرفت. درنهایت پیشنهاد‌های لازم برای سیاست‌گذاری‌ها و مطالعات آتی بیان‌شده است.
    Abstract
    Simultaneous intention for protecting our privacy in one hand and communicating with people by sharing our personal information on the other hand, creates an internal challenges of privacy for human being. The advent of important social networking sites like Facebook, has made this challenge more significant because sharing of personal information is the basis of these sites. These shared information can weaken users’ privacy and others can misuse such information. Among the huge number of users, teenagers are more eager to use such networks to preserve their friendships since they rely on their friends rather than others. Actually, these sites are the extension of their friendship in the real world. Therefore in order to have a comprehensive view, this subject should be studied in the dual-spacization paradigm. In this study, we are seeking to answer these questions: what are teenagers’ (13 to 17) motivations in sharing personal information? What is the level of their intention toward each motivation? And finally how these motivations are analyzed in the synthesis of Uses and Gratification theory, Dual-Specization paradigm and the power relations theories? For a precise study of these motivations, we benefit from a mixed methodology that includes review of related studies, deep interview and survey. Data is collected by reviewing 30 related essays, deep interview with 30 teenagers and a survey on 400 teenagers between 13 to 17 years old. Teenagers’ motivations are analyzed, classified and prioritized into 4 main and 13 sub categories. Also, unwillingness for using Facebook among teenagers is analyzed and classified into 13 categories. In the end, some suggestions for a better policy making and future studies are provided. Keywords: Privacy, Teenagers’ motivations, Facebook, Dual-Spacization, Uses and Gratification, power relations