عنوان پایان‌نامه

بررسی انگیزه مشارکت افراد در شبکه های اجتماعی مجازی حرفه ایی (مورد مطالعه: لینکدین)



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی انگیزه مشارکت افراد در شبکه های اجتماعی مجازی حرفه ایی (مورد مطالعه: لینکدین)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75980;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75980
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    مهدی شامی زنجانی

    در دهه‌های اخیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی از جمله جوامع مجازی حرفه‌ایی چون لینکدین افزایش یافته است. کاربران لینکدین با انگیزه‌های مختلف وارد این شبکه می‌شوند و هر کدام در پی هدف مورد نظر خویش می‌باشند. شناسایی انگیزه کاربران کمک بزرگی به بازاریابان شرکت‌های مختلف می‌کند و همچنین این مهم می‌تواند به لینکدین برای شناسایی افرادی که انگیزه‌هایی غیر از انگیزه حرفه‌ایی برای استفاده از لینکدین دارند کمک کند. در این خصوص مطالعات اندکی صورت گرفته است. هدف از این پژوهش شناسایی انگیزه‌ها، رابطه بین انگیزه‌ها و عوامل دموگرافیک، پیش‌بینی انگیزه‌ها و روابط بین انگیزه‌های کاربران لینکدین می‌باشد. هدف این پژوهش از نوع کاربردی و از نظر نوع روش تحقیق، پیمایشی می‌باشد. روش گردآوری داده‌ها از طریق نظرخواهی آنلاین صورت گرفت و 488 پرسشنامه در نهایت جمع‌آوری شد. روش تحلیل داده‌ها، داده‌کاوی و ابزار تحلیل کلمنتاین می‌باشد. برای پیش‌بینی از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان و برای شناسایی ارتباط بین انگیزه‌ها از الگوریتم آپریوری استفاده شد. در قسمت شناسایی انگیزه‌ها، این نتیجه حاصل شد که بیشترین انگیزه کاربران لینکدین چک‌کردن پروفایل حرفه‌ایی‌ها، شبکه‌یابی و پیگیری شرکت‌های مورد نظر کاربران می‌باشد؛ بالای 50 درصد از کاربران این سه انگیزه را دارا می‌باشند و بقیه انگیزه‌ها کمتر از 50 درصد کاربران را بر می‌انگیزانند. رابطه 12 عامل دموگرافیک با انگیزه کاربران مشخص شد. در زمینه پیش‌بینی انگیزه‌ها، مدل ایجاد شده توانست با دقت بالایی انگیزه‌ها را شناسایی کند. بهترین قوانین انجمنی نیز با درجه پشتیان بالای 70 و درجه اطمینان بالای 15 درصد به دست آمدند.
    Abstract
    Social networking sites (SNSs) have been growing in the last decades and LinkedIn as a professional community is also developing so fast. LikedIn users have different motivations to participate in this website and most of them don’t have professional motivations; in addition, marketers of companies can identify users motivations and advertize their products and services considering their motivations. The aim of this research is to identify users motivations, studing the demographic factors and motivations, predict and diagnosis the relationship between the motivations. An online survey was distributed among users of LinkedIn and 488 valid questionnaires were gathered. Analysis method in this research is data mining; SVM as an algorithm of classification is used to predict motivations and Apriori as an algorithm of rule association is used to predict the relationship between the motivations. The results show that more than 50 percent of users have 3 motivations: checking profile of professionals, networking and following companies. The other factors motivate less than 50 percent of users. The status of demographic factors and motivations is shown by diagrams. Prediction is done by SVM with high accuracy and the best rules are accieved by Appriories with 70% condidence and 15% support. Key Words: professional virtual communities, LinkedIn, Motivation, Data Mining