عنوان پایان‌نامه

مقایسه نگرش معلمان رابط و تلفیقی و اولیای دانش آموزان کم بنیاد نسبت به اثر بخشی برنامه های آموزش تلفیقی



    دانشجو در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه نگرش معلمان رابط و تلفیقی و اولیای دانش آموزان کم بنیاد نسبت به اثر بخشی برنامه های آموزش تلفیقی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 36579;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1282ع
    تاریخ دفاع
    ۱۳ آذر ۱۳۸۶
    دانشجو
    مجتبی زمانی
    استاد راهنما
    احمد به پژوه

    پژوهش حاضر به منظور مقایسه نگرش معلمان رابط و تلفیقی و اولیای دانش‌آموزان کم‌بینا و عادی نسبت به اثربخشی برنامه‌های آموزش تلفیقی در دبستان‌های پسرانه و دخترانه شهر تهران اجرا شد. طرح پژوهش حاضر از نوع علّی ـ مقایسه‌ای و کل افراد شرکت کننده 350 نفر است. در این پژوهش معلمان رابط و تلفیقی و اولیای دانش‌آموزان کم‌بینا و عادی متغیر پیش‌بین و نگرش نسبت به اثربخشی برنامه‌های آموزش تلفیقی متغیر ملاک و جنس متغیر کنترل در نظر گرفته شده است. ابزار اندازه‌گیری مورد استفاده، مقیاس محقق ساخته نگرش‌سنج معلم و اولیا است که اعتبار آن با آلفای کرونباخ 94/. برآورد شد. تحلیل داده‌ها، با استفاده از تی مستقل و تحلیل واریانس تک متغیره صورت گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد: الف ـ بین نگرش معلمان رابط و تلفیقی نسبت به اثربخشی برنامه آموزش تلفیقی تفاوت معناداری وجود دارد. ب ـ بین نگرش اولیای دانش‌آموزان عادی و اولیای دانش‌آموزان کم‌بینا نسبت به اثربخشی برنامه آموزش تلفیقی تفاوت معناداری وجود دارد. ج ـ بین نگرش پدران دانش‌آموزان کم‌بینا و پدران دانش‌آموزان عادی با یکدیگر و مادران دانش‌آموزان کم‌بینا و مادران دانش‌آموزان عادی با یکدیگر نسبت به اثربخشی برنامه آموزش تلفیقی تفاوت معناداری وجود دارد.
    Abstract
    The present study was to compare the attitude of itinerant and regular teachers together and students parents with and without partially- sighted male and female toward the efficacy of integrated programs in elementary in Tehran. The research design was ex post facto and the participants total was 350 personals. The present study was itinerant and regular teachers and students parents with and without partially- sighted predictor variable and attitudes toward such programs was criterion variable and gender was control variable. The reliability of the instrument base on Cronbach alpha was 0.94. The data analysis through t- test and analysis of variance showed that four mean scores of the regular teachers; itinerant teachers and students parents with without partially- sighted toward the efficacy of integrated programs were significantly different. a) Between attitudes of the itinerant teachers and regular teachers toward efficacy integrated education programs were significantly different. b) Between attitudes of the students parents without partially- sighted and students parents with partially- sighted toward efficacy integrated education programs were significantly different. c) Between attitudes of the students fathers with and without partially- sighted together and between attitudes of the students mothers with and without partially- sighted together toward efficacy integrated education programs were significantly different. Keyword: Attitude, Regular Teachers, Itinerant Teachers, Integrated Education Programs, Partially Sighted students.