عنوان پایان‌نامه

کنسرت هال تهران



    دانشجو در تاریخ ۰۱ تیر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "کنسرت هال تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    انرژی معماری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7789;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41287
    تاریخ دفاع
    ۰۱ تیر ۱۳۸۸
    دانشجو
    حسن آزاد
    استاد راهنما
    زهرا قیابکلو

    موضوع طراحی آدیتوریوم ها و زیر فضاهای مطالعاتی مربوط به آن عموماً به عنوان یک چالش بین طراحان معمار و کارشناسان آکوستیک مطرح بوده است. در این بین موضوعات مربوط به طراحی جزییاتی از قبیل بازتابنده های صحنه، پوسته ارکستر، پخش کننده ها و جذب کننده ها بیشتر مورد علاقه کارشناسان آکوستیک و مسائل مربوط به طراحی فرم و هندسه هال ها بیشتر مورد نظر طراحان معمار بوده است. در این رساله سعی شده است آکوستیک آدیتوریوم ها و رابطه آن با طراحی معماری، از دیدگاه فرمال مورد بررسی و مداقه قرار گیرد تا بتوان راهکار جدیدی برای دستیابی به یک الگوی فرمی ایده آل آکوستیکی در طراحی آدیتوریوم ها بدست آورد. در راستای نیل بدین مقصود ابتدا ویژگی های منحصر به فرد فرم های پرکاربرد و مورد قبول موجود از قبیل فرم پره ای، شوباکس و وینیارد ـ که بیشتر یک روش برای آرایش و چیدمان جایگاه های نشستن است ـ مورد بررسی قرار گرفته سپس نقاط ضعف و قدرت هر یک شناسایی شده و با هم مقایسه گشته اند. در نهایت نیز با استفاده از شعاع های صوتی انتشار یافته در فضاهای محصور به عنوان ابزار طراحی معماری و بکار بردن فرم پایه شوباکس و توسعه آن در روند طراحی در جهت رسیدن به فرمی که بتواند نقاط قوت فرم های موجود را در خود بگنجاند، دست به انجام تجربه ای زده شده است که می تواند راهی را برای خلق یک الگوی فرمی جدید در طراحی هال ها هموار سازد.
    Abstract
    Auditorium design and its sub areas have been usually considered a challenge between architects and acousticians where the issues akin to the design of acoustical details like stage canopies, orchestra shell, diffusers and absorbers attract acousticians while those of engaged in the hall geometry have met the architects interest. However, this thesis has pursued a formal approach to the case in order to resolve an ideal prototype accompanying acoustical aspects over the auditorium design. To do so, exclusive acoustical characteristics of 3 pilot forms of fan?shaped, shoebox and vineyard ? which is mostly referred to a tier layout rather than a pure form ? have been scrutinized and their weaknesses and strengths have been compared to each other. Finally, 3d mapping of the propagation of sound rays through an enclosed space based on shoebox form was employed as an architectural design technique due to be applied as an experimental method of creating new formal prototypes of halls.