عنوان پایان‌نامه

طراحی شبکه زنجیره تامین با در نظر گرفتن رقابت در قیمت چندجانبه و زمان تحویل



    دانشجو در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی شبکه زنجیره تامین با در نظر گرفتن رقابت در قیمت چندجانبه و زمان تحویل" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع - صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002737;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80380;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002737;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80380
    تاریخ دفاع
    ۲۵ آذر ۱۳۹۵
    دانشجو
    مهران ملکی
    استاد راهنما
    رضا توکلی مقدم

    بازارهای امروزی رقابتی و پویاست. تغییرات سریع تکنولوژی، جهانی شدن، و انتظارات متفاوت مشتریان موجب تغییر ماهیت رقابت بین شرکت ها و تبدیل آن به رقابت بین زنجیره های تأمین آنها شده است. افزایش تعداد رقبا در اکثر صنایع امروزه، موجب این امر شده که هر یک از آنها از طریق انجام کارهایی نظیر پایین آوردن قیمت ها، افزایش سطح سرویس، افزایش کیفیت محصولات، نزدیک کردن تسهیلات خود به مشتریان و کاهش میزان زمان تحویل ارائه محصولات و ... به منظور کسب سهم بیشتری از بازار با یکدیگر به رقابت بپردازند. برخلاف فرض رایج در اکثر مدل های طراحی شبکه زنجیره تأمین که بازار را به صورت انحصاری در نظر می گیرند، در این مطالعه فرض بر آن است که چندین رقیب مختلف در بازارهای متفاوت، برای تولید یا عرضه کالای مشابه با کالای تولیدی زنجیره تأمین خودی وجود دارند. در این تحقیق یک مدل دومرحله ای از طراحی شبکه زنجیره تأمین در شرایط رقابتی مورد مطالعه قرار گرفته است که فاکتورهای رقابتی آن قیمت و زمان-تحویل متعهدشده می باشد. قسمت بیرونی این مدل به مدل سازی ساختار شبکه زنجیره تأمین می پردازد و با در نظر گرفتن این ساختار برای بخش بیرونی، بخش داخلی این مسأله مقدار تعادلی قیمت خرده فروشی و زمان تحویل را مدل سازی می کند. نوع رقابت میان رقبا از نوع رقابت با تصمیم گیری همزمان بوده و تأثیر این رقابت بر ساختار شبکه زنجیره¬تأمین لحاظ گردیده است. به منظور نزدیک کردن این مسآله با دنیای واقعی تقاضا به صورت تصادفی در نظر گرفته شده است. سپس با استفاده از نرم افزار بهینه سازی GAMS مدل مربوطه حل گردیده و تحلیل حساسیت بر روی برخی از پارامترهای مهم مدل انجام گرفت و نشان داده شد که در این مدل برخی پارامترها نظیر ضریب حساسیت مشتریان نسبت به قیمت های خودی از اهمیت ویژه ای برخوردار می¬باشد. در ادامه به توسعه این مدل پرداخته شده و حالتی که در آن امکان احداث بیش از یک تسهیل در هر بازار برای این زنجیره¬تأمین وجود داشته باشد، مورد مطالعه قرار گرفت و برای این مدل غیرخطی 0و1، الگوریتم های فراابتکاری (ژنتیک و بهینه¬سازی فاخته) مناسب تعریف شده است. همچنین برای تعیین عملکرد الگوریتم مثال های متنوعی به صورت تصادفی تولید و حل گردید و خروجی الگوریتم ها مورد مقایسه قرار گرفت.
    Abstract
    Today's market is competitive and dynamic. Rapid technological changes, globalization, and different expectations of customers have changed the nature of competition between companies and turned it into competition between their supply chains. In most industries, increasing a number of competitors causes each of them by doing things such as decreasing prices, enhancing the product quality, decreasing the distance to facilities and reducing the delivery time to customers to obtain more market share. Unlike the common assumption in most supply chain network design (SCND) models that consider market with monopoly, in this study, it is assumed that there are several competitors in different markets that produce or supply similar goods, like our supply chain. In this study, a bi-level SCND model is formulated in a competitive condition and its competitive factor are retail price and promised lead time (PDL). Outer part of this bi-level model deals with strategic decisions of the SCND. Given the SC network structure assigned by the outer model in each iteration, the inner equilibrium model determines the equilibrium retail prices and service levels. A type of competition is competition with simultaneous decision and the impact of competition on the supply chain network structure are considered. In order to make the problem to the real world, the demand is considered as stochastic. Then, GAMS optimization software is used to solve the model and the sensitivity analysis is performed on some of the important model parameters. It shows that some parameters (e.g., customers sensitivity factor to the own price) are important in this model. In addition, we develop this model to the case that we can locate more than one retailer in each market and for the non-linear models, appropriate meta-heuristic algorithms, namely genetic and cuckoo optimization, are designed and used. Finally, to determine the performance of these algorithms, various examples are randomly generat Keywords: Competitive Supply Chain Network Design, Oligopoly, Simultaneous Competition, Bi-level Programming, Genetic Algorithm (GA), Cuckoo Optimization Algorithm (CAO)