عنوان پایاننامه
کنترل زمان تحویل به عنوان یک انگیزش برای هماهنگ سازی اندازه سفارش در زنجیره تامین
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع - صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002655;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78803;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002655;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78803
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- الهام زکریائی کرمانی
- استاد راهنما
- جعفر حیدری
- چکیده
- رقابت جهانی وافزایش انتظارات مشتری، باعث شده تا تولیدکنندگان بیش از پیش روی سرعت تحویل، قابلیت اطمینان وانعطاف پذیری تمرکز کنند، کارایی زنجیره تأمین یکپارچه تولید کنندگان را به اهداف فوق نزدیکتر میکند. بنابراین برای کارایی بهتر، اعضا زنجیره تأمین باید در یکپارچه سازی زنجیره تأمین خود مشارکت کنند. با کاهش زمان تحویل میتوان پایین دست را برای سفارش دهی بیشتر ترغیب نمود زیرا هر چه سفارش پایین دست بیشتر گردد سودآوری بالادست افزایش مییابد بالادست نیز برای این منظور باید هزینههای کاهش زمان تحویل را متقبل گردد. در این مسأله فرض میشود اگر زمان تحویل توسط بالادست (تأمین کننده) با هزینه مشخص قابل کنترل باشد به ازای مقادیر مختلف سفارش پایین دست (خرده فروش) زمان تحویلی تنظیم گردد تا هر دو منتفع شوند. همچنین، بر اساس طرحهای گذشته، موعد تحویل تنها به عنوان یک متغیر تصادفی در نظر گرفته شده است و از آن برای هماهنگ سازی سطح خدمت استفاده گردیده است نوآوری این تحقیق در هماهنگ سازی میزان سفارش با استفاده از زمان تحویل است. اندازه سفارش خرده فروش بر هزینههایش مؤثر است و میزان سفارش خرده فروش بر میزان سودآوری تأمین کننده تأثیرگذار میباشد. زمان تحویل تأمین کننده بر هزینههای موجودی خرده فروش نیز مؤثر است. بدین منظور، یک زنجیره تأمین دو سطحی شامل یک خرده فروش و یک تأمین کننده بررسی میگردد. در مدل ارائه شده میزان سفارش با کاهش زمان تحویل به عنوان یک طرح انگیزشی هماهنگ سازی میشود. بر این اساس تأمین کننده متعهد میگردد در مدت زمان کوتاهتر سفارش را به خرده فروش تحویل دهد در مقابل خرده فروش هم به میزان بیشتری سفارش میدهد. در این تحقیق نشان خواهیم داد که سودآوری زنجیره تأمین یکپارچه بیشتر از زنجیره تأمین نامتمرکز خواهد بود. سپس با مثال عددی تأثیر کاهش موعد تحویل را به عنوان یک طرح انگیزشی در یکپارچه سازی زنجیره تأمین، نشان میدهیم.
- Abstract
- Global competition and increased customer expectations, has caused that producers focus more and more on the speed of delivery, reliability and flexibility, coordinated supply chain efficiency can be approximated manufacturers these goals. So for better efficiency, supply chain members should participate in coordinating supply chain. Lead time reduction can encouraged downstream to order more because the further ordering downstream the further upstream profitability it is caused. Upstream also for this purpose should bear the cost of reducing lead time. It is assumed that if lead time is controlled by upstream (supplier) by specific costs for different values Order downstream (retailer) lead time is set as both members benefit. Order quantity Coordination is studied in two-stage supply chain. The proposed model is coordinated order quantity by reducing lead time as an incentive scheme. This two-stage supply chain contains one retailer and one supplier. Demand and lead time is definite. The shortage is backordered. Accordingly, supplier promises to decrease lead time and retailer promises to buy more order. It is shown that profitability of the coordination supply chain is more than decentralized supply chain. Then, extracted model is coordinated by wholesale price. The numerical example shows the effect of reducing lead time and wholesale price as incentive schemes in coordination supply chain. Keywords Coordination supply chain, incentive scheme, supply chain contracts, lead time