بررسی وضعیت رقابتی بانکها در بازار محلی ایران
- رشته تحصیلی
- بانکداری اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1867;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81793;کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1867;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81793
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- پریسا عبدوس
- استاد راهنما
- محمدحسین دهقانی فیروز آبادی
- چکیده
- این پژوهش در نظر دارد وضعیت رقابت در بازار محلی و خرد بانکی ایران را مورد بررسی قرار دهد. بههمین منظور، انواع مدلهای ورود به بازار مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات داخلی بانکها، از مدل تجربی ورود به بازار برسناهان و ریس انتخاب شد. این مدل با استفاده از دادههای دموگرافیک بازار، به بررسی رفتار رقابتی بنگاهها در بازارهای مستقل، با معرفی مفهوم آستانه ورود که به معنی سایز بازاری که در آن بنگاه تصمیم به ورود میگیرد است، میپردازد. این پژوهش با استفاده از این مفهوم به رابطه میان تعداد شعب بانکی در بازار، سایز بازار و رقابت با استفاده از دادهدموگرافیک در بازارهای انحصار کامل، انحصار دوجانبه، و انحصار چندجانبه میپردازد. در این پژوهش، کلیه موسسات و بانکهای دارای تاییدیه بانک مرکزی، که مجموعا 34 مورد بود، در مناطقی که هر بانک حداکثر یک شعبه دارد، به منظور محاسبه سودغیرقابل بررسی، هزینهها و موانع ورود، و نهایتا آستانه ورود بانکها مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج مدل نشان داد که با افزایش تعداد شعب بانکی در هر بازار، رفتار رقابتی تغییر نمیکند. تغییرات سود متغیر غیرقابل بررسی با اضافه شدن شعب، برای هرر شعبه جزئی است؛ آستانه ورود با تعداد شعب تغییر مینماید و نسبت آستانههای ورود متوالی نزدیک به 1 است. تمام این نتایج نشاندهنده رفتار غیر رقابتی در بازار محلی ایران است.
- Abstract
- This research wants to study the competitive situation of retail banking in the Iranian local market. To indicate this, we study empirical entry models and chose Bresnahan and Reiss Entry Model. This model studies the competitive conduct of firms in independent markets by calculating the entry threshold that means the size of market in which a new firm decides to enter. We study the relationship between the number of bank branches in a market, market size, and competition by using the data on geographically isolated monopolies, duopolies, and oligopolies. Demographic variables average income and being industrial or tourist represent the situation of that independent area; and the population and growth of population represent the size of the market; also the price of residential area is used to indicate the fixed cost for establishment of new branch. Our empirical results suggest that competitive conduct does not change with the number of incumbents increases. The variation in variable profit for each branch is minor, the entry threshold varies with the number of branches and the ratio of consecutive entry thresholds are close to 1. This shows that banks in local market do not have competitive conduct.