بازنمایی نقش رسانه های جدید در ارتباطات بین فردی در سینمای ایران
- رشته تحصیلی
- مطالعات فرهنگی ورسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77810;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 4929 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77810;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 4929 رس
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- مرضیه شریفی
- استاد راهنما
- اعظم راودراد
- چکیده
- پایاننامه حاضر در تلاش است بازنمایی نقش رسانههای جدید در ارتباطات میان فردی در سینمای ایران را مطالعه کند. ارتباطات بین فردی عبارت است از فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده، طوری که بین این دو مشابهت معنی ایجاد شود. ارتباط بین انسانها مخصوصا ارتباط بین فردی جزء جدا نشدنی روابط افراد و زندگیهای امروزی است. تغییراتی که در شکل ارتباط برقرار کردن به وجود آمده است، سبک زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده است. روابط ابتدایی شفاهی و چهره به چهره بوده است، اما امروزه در کنار روابط رو در رو، ابزارها و رسانههای متنوعی برای وصل شدن و تعامل با دیگران وجود دارد. موبایل، ایمیل، چت کردن، شبکههای اجتماعی و .... ابزارهایی هستند که انسانها به واسطهی آنها با هم تعامل دارند. اکنون این سؤال مطرح میشود؛ تغییرات در نحوه و شکل ارتباطات بین افراد چقدر در سینمای ایران بازتاب میشود؟ سینما به عنوان رسانهی ارتباط جمعی که مخاطبان خاصی دارد و موضوعات متنوعی را بازنمایی میکند، میتواند نقش رسانههای جدید و فناوریهای اطلاعات و ارتباطات را در ارتباطات بین فردی به خوبی نشان دهد. برای پاسخگویی به این سؤال و تحلیل موضوع اصلی، چهار فیلم سر به مهر، یه حبه قند، رخ دیوانه و سعادتآباد به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. در بخش مبانی نظری، ابتدا رابطه هنر و جامعه، سپس نظریههای جان وندایک و مانوئل کاستلز در مورد رسانههای نوین و تغییرات ارتباطات بین فردی شرح داده شده است؛ سپس نظریه اصلی تحقیق که بازنمایی است، را شرح دادیم. بازنمایی یکی از شیوههای کلیدی تولید معناست. تولید معنا از طریق چارچوبهای مفهومی و گفتمانی است. روش تحقیق به کار گرفته شده در تحلیل فیلمها، نشانهشناسی فیسک است. رمزهای اجتماعی (واقعیت) و رمزهای فنی (بازنمایی) این روش با در نظر گرفتن پنج معیار ارتباطی، گشودگی، همدلی، تساوی، مثبتگرایی، حمایتگری مورد استفاده قرار گرفتند. بعد از تحلیل فیلمها دریافتیم، این فیلمها بازنمایی جامعی از ارتباطات بین فردی باواسطه و جدید ارائه نداده است و بر ارتباطات شفاهی و چهره به چهره تأکید میکند. فیلمهای کمی هم که در این زمینه ساخته شدهاند، به صورت جزئی و در حاشیه به این موضوع پرداختهاند و به وسایل ارتباطی جدید نگاه خوبی ندارند.
- Abstract
- Present thesis is trying to study representation of the role of new media in interpersonal communication in Iran's Cinema. Interpersonal communication is massage transmission process from sender to receiver, in a way that creates meaning alliance between these two groups. Communication between people, especially interpersonal communication is an integral part of people's communication and today lives. A change that has been created in the form of communication has influenced people's life style. Initial communication was oral and face to face, but today beside face to face communication, there are a variety of tools and media to connect and interact with others. Cellphone, email, chatting, social networks and e.t.c are tools that people are interacting by using them. Now, this question arises that how much change in the way and form of communication between people is reflected in Iran's cinema? Cinema as a mass communication medium that has specific audiences and presents various subjects is able to show effectively the role of new media information and communication technologies in interpersonal communication. For answering this question and analyzing the main topic, four films such as SAR be Mohr, Ye habe Ghand, Rokh Divaneh and saadat abad were chosen by random. Sampling and have been studied. In theoretical foundation section, at first the relation between art and society and there theories of John Van dyke and Manuel castells about modem media and interpersonal communication changes has been explained and then we explained the main theory of study of that is representation. Representation is one of the key ways in creating meaning creating meaning is by conceptual and discourse frame works. The used research methodology in film analyzing is Fisk semiotics the social codes (the truth) and technical codes (representation) of this methodology were used by considering five connectivity measures such as, openness, sympathy, equality, optimism, and support