عنوان پایاننامه
مقایسه و بررسی موتیوهای اصلی در آثار حافظ و نیکولای گومیلیوف
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات روسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42209;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1300/2
- تاریخ دفاع
- ۲۸ تیر ۱۳۸۸
- دانشجو
- فرشته مشهدی رفیع
- استاد راهنما
- مرضیه یحیی پور
- چکیده
- بی شک ظهور و پیدایش عناصر تصوف اسلامی در آثار ادیبان قرن بیستم روسیه را می توان تا حد زیادی ناشی از شیفتگی آنها نسبت به گنجینه های ادب کلاسیک فارسی دانست. آثار با ارزشی که حجم قابل توجهی از نمادها، نشانه ها و موتیوهای صوفیانه را در خود دارند و به جرات می توان گفت در ادبیات جهان به عنوان عالی ترین نمونه تصوف و عرفان اسلامی شناخته شده اند. نیکولای گومیلیوف یکی از چهره های شاخص ادبی «عصر نقره ای» روسیه به شمار میرود که تاثیر شعر عرفانی فارسی بر آثار وی بر هیچ کس پوشیده نیست. وی با تعالیم و آراء شعرای عارف و صوفی ایرانی به خوبی آشنایی داشته است و در آثار خویش نیز رویکردی آشکار به تصوف و عرفان اسلامی و همچنین نمادها و تمهایِ مرسومِ شعر صوفیانه فارسی داشته است. نمایشنامه «فرزند خدا» یکی از اولین تجربه های گومیلیوف در زمینه تاثیر پذیری وی از صوفیان و عرفای مسلمان ایرانی به شمار می رود که حافظ شاعر پرآوازه ایرانی نقشی محوری در آن ایفا می کند. گومیلیوف در نگارش این نمایشنامه از نمادها، نشانه ها و موتیوهایِ خاصِ شعرِ صوفیانه فارسی کاملاً آگاهانه بهره برده است. «فرزند خدا» به لحاظ آنکه به شکلی مفصل و گسترده به اشاعه تعالیم و آراء اهل صوفیه و عرفای مسلمان ایرانی می پردازد، اثری قابل اعتنا در کارنامه ادبی گومیلیوف به حساب می آید. در این پایان نامه سعی شده است که موتیوهای اصلی در دیوان حافظ و نمایشنامه «فرزند خدا» گومیلیوف مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. لازم به ذکر است که در این کار تحقیقی عمده توجه به بررسی و مقایسه موتیو «پیر یا مرشد» در دو اثر مورد بحث معطوف شده است. امید است که این پایان نامه بتواند برای دانشجویان و پژوهشگران در حوزه ادبیات تطبیقی مفید واقع شود.