عنوان پایاننامه
راهبردهای فراگیری واژه توسط فراگیران درونگرا / برونگرای افغان و ایرانی زبان انگلیسی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2016;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77832;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2016;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77832
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- محمدرضا یوسفی
- استاد راهنما
- علی اکبر خمیجانی فراهانی
- چکیده
- چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عوامل شخصیتی برونگرایی-درونگرایی و استفاده از راهبردهای فراگیری واژه بود. به همین ترتیب، تاثیر متغیرهای ملیت و جنسیت نیز بر استفاده از راهبردهای فراگیری واژه مورد مطالعه قرار گرفت. فراگیران زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی شامل 65 ایرانی و 73 افغان در این تحقیق شرکت کردند. سطح زبان شرکت کنندگان توسط تست تعیین سطح مشخص شد. اطلاعات مربوط به عوامل شخصیتی توسط نسخه فارسی پرسشنامه شخصیتی آیزنک اندازه گیری شد و راهبردهای فراگیری واژه نیز از طریق پرسشنامه مربوطه بدست آمد. نتایج نشان داد که رایج¬ترین راهبرد فراگیری واژه در میان شرکت کنندگان راهبردهای تعیین معنا می¬باشد. ضریب همبستگی پیرسون روشن ساخت که برونگرایی رابطه معنادار منفی با تمام راهبردهای فراگیری واژه دارد. بعلاوه رابطه معنادار بین فراگیران ایرانی و افغان وجود داشت که نشان می¬داد فراگیران افغان نسبت به فراگیران ایرانی از همه انواع راهبردهای فراگیری واژه استفاده بیشتری داشتند. همچنین، رابطه معناداری میان فراگیران برونگرا و درونگرا از نظر استفاده از راهبردهای فراگیری واژه وجود داشت. در پایان، واکاوی واریانس دو سویه نشان داد که برونگرایی در بوجود آوردن تاثیر در استفاده از راهبردهای فراگیری واژه با متغییر جنسیت دارای برهم کنش است. کلمات کلیدی: برونگرایی-درونگرایی، راهبردهای فراگیری واژه
- Abstract
- The current study investigated the possible relationship between extraversion-introversion personality traits and choice of Vocabulary Learning Strategies (VLS). Similarly, the contribution of nationality and gender to the use of VLS was examined. The subjects were 65 Iranian and 73 Afghan EFL learners. Quick Placement Test (QPT) was used to assess the participants’ overall proficiency level. Personality data were measured by the Persian version of Eysenck Personality Questionnaire (EPQ). Vocabulary learning strategies were elicited through a vocabulary learning strategies questionnaire. Results showed that determination strategies were the most common type of VLS among the participants. Pearson Correlation Coefficient revealed that extraversion had a negative relationship with all types of vocabulary learning strategies. In addition, there was a statistically significant difference between the Iranian and Afghan learners and overall VLS use score indicating that Afghan participants use all types of VLS more often than Iranian participants. There was also statistically significant difference between extravert and introvert participants' mean scores of using VLS. Finally, a two- way ANOVA showed that the effect of extroversion on mean VLS scores of the participants is moderated by another categorical variable, which is the gender of the participants. Key words: extraversion-introversion, vocabulary learning strategies,