عنوان پایاننامه
روش های جبران خسارت معنوی در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81606;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002960;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81606;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002960
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- بهرام امیری
- استاد راهنما
- مجتبی الهیان
- چکیده
- خسارات معنوی از جمله مباحثی است که به واسطه پیشرفت تکنولوژی و پیچیدگی جدید خصوصا بعد از انقلاب صنعتی جریان تازه ای ار در کالبد قوانین مدنی کشورها و جرایم به وجود آورد و به راهکارهایی را برای حل مشکل خسارتهایی را که با مال قابل جبران نخواهد بود در ذهن حقوق دانان و فقها ایجاد نمود و هریک به تناسب و فراخور اقتضای زمان خویش روشهایی را برای جبران آن ارائه نمودندکه این تازه اول راهی است که نیاز بیشتری به تحقیق و نقد را می طلبد. جایگاه انسان را در جامعه و در روابط اجتماعی سیاسی و فرهنگی با حفظ حقوق مادی و معنوی ایجاد نماید. قانون مسئولیت مدنی با الهام از قوانین کشورهایی نظیر فرانسه، سوئیس در هفتم اردیبهشت سال یکهزار و سیصد و سی و نه به تصویب رسید این قانون را بعد از قانون اساسی مهمترین سند قانونی در زمینه جبران خسارت ومعنوی باید دانست. البته اگرچه این قوانین را تلاش جمعی عقود برای حفظ نظم و استقرار باید تلقی نمود اگرچه حقوق مدنی در بعد مادی ایجاد نظم، استقرار عدالت و پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی و رفع خصومت پیشرفت زیادی نموده است اما در بخش خسارت های معنوی آن گونه که شایسته است پرداخته نشده و ضرورت آن از این جهت که همانگونه که حقوق باید اموال منقول و غیر منقول اشخاص را از تعرض و تجاوز حفظ نماید، ضرورت دارد قواعد الزام آوری پیش بینی گردد تا حیثیت، اعتبار و متعلقات غیرمادی افراد نیز از توهین، تهمت ها و دسیسه ها و تعرض ها مصون و محفوظ بماند. 2 اکنون در جامعه بعد از انقلاب توجه به مبانی حقوق اسلامی و حقوق ایران، قابلیت جبران خسارت معنوی و نحوه ی جبران آن را اینگونه می توان توجیه و استنباط کرد و قاعد لاضرر که از مسلمات فقهی می باشد، برای اثبات مسئولیت مدنی ناشی از خسارت معنوی و روش های جبران آن مورد استناد واقع شده است و علاوه بر قاعده لاضرر دلایل دیگری نیز پیش بینی دیه در مورد صدمات جسمانی منجر به خسارت معنوی می باشد، عقلا نیز به جبران خسارت معنوی وارد شده و بر اشخاص اذعان دارند که در نظام حقوقی ایران نیز خسارت معنوی قابل جبران است. در فقه اسلامی برای جبران ضررهای معنویروش شناخته شده ای وجود ندارد؛ اما بکارگیری شیوه ای متداول در حقوق عرفی و موضوعه در فقه نیز قابل پذیرش به نظر می رسد، زیرا روش های جبران خسارت معنوی، امور نسبی و بر آیندی از اندیشه های حقوقی و اجتماعی هر عصر می باشند، و از سکوت و عدم ردع شارع می توان رضایت و حکم شرعی را دریافت. بنابراین می توان نتیجه گرفت که پذیرش جبران مالی و انواع جبران های غیرمالی به منظور ترمیم ضرر معنوی در فقه اسلامی قابل توجیه و دفاع می باشد.
- Abstract
- "incorporeal damage" has been embodying an unprecedented trends of legal issues since industral revolution . Given that many damages are not compenasble in a sense of financial penalties towyers faced a challenge in amending different form of vilation of righs. Iran's "Civil Liability" inspired by French and Switzerland constitutional law , ratified in 1961 . This text , after the constitutional lsw , is the second most imporant trxt on preserving , protecting and amending incorporeal rigts. The body of constitutional rights , as the main representation of thecommon sense in order to stabilize the country and arrangements among people , washugely and effectively ameded and enhancedduring time . Despite that , there are yet a lot to be researched on presering , protecting and amending incorporeal rights.