بررسی تطبیقی صور خیال اشعار داستان خسرو وشیرین در خمسه نظامی با نگاره های مربوط به آن در خمسه تهماسبی
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7832;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41694
- تاریخ دفاع
- ۲۲ تیر ۱۳۸۸
- دانشجو
- شراره قربانی وجین
- چکیده
- هنر کلام و نگارش در ایران همواره با تزئینات کتب،کتابآرایی و مصور ساختن روایات موجود همراه بوده ودر دورههای مختلف و قرون متمادی به رشد و توسعه خویش ادامه داده است. ادبیات و نگارگری هیچگاه از یکدیگر جدا نشدهاند بلکه هر دو در بستر خویش تجلیگاه آفرینش صورتهای خیالی بیانتهایی گشتهاند. این ارتباط بیگسست بهتدریج نظام زیباییشناسی بیبدیلی را پدید آورده که نهتنها در تمامی صورتها و اجزا بلکه در کل از منطقی یگانه برخوردار است و آنگونه که پیداست صور خیال در شعر فارسی و نگارگری ایرانی چه از لحاظ زیباییشناسی و آفرینش هنری صورتها و چه از نظر بینش و بستر فکری که در آن خلق شدهاند با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ داشته و برهم منطبق هستند . بررسی و تفکیک عناصر موجود در شعر و نگارهها و تطبیق این عناصر سازنده مورد پژوهش این تحقیق است. در ابتدا پس از نگاهی اجمالی به خمسه نظامی و بررسی چگونگی سروده شدن آن ،مقدمهای بر خمسهنگاری در ایران آمده است و پس از ارائه مباحثی در تعریف تخیل و عالم مثال و چگونگی صورتهای خیالی در شعر و ادبیات داستانی شرحی کوتاه از داستان ارائه گردیده است. در این بررسی تطبیقی ، ابتدا اشعار مربوط به هر نگاره جداگانه از منظر استخراج صور خیال مورد بررسی قرار گرفته، سپس ضمن پژوهشی در وجه زیباییشناسی هر نگاره،صورتهای خیالی موجود در هر کدام مستقلا? بررسی و در انتها با صورتهای خیالی شعری مربوط به آن مورد تطبیق واقع شده است. در پایان ضمن ارائه نتیجه بررسی تطبیقی هر نگاره در بخش مربوطه ، نتایج کلی حاصله از این پژوهش در بخش جمعبندی و نتیجهگیری ارائه گردیده است.
- Abstract
- The belle’s letters that written belletristic in Iran joined to adornment decorative forms and narrative illustrations on books and inscriptions. They grew in different times and decades. Not only literature and paintings detached in this duration, but also they developed and grew in their own states and fields. They help themselves in expansions of endless imaginary aspects and forms. These clung abutments created gradually incomparable aesthetics arrangement that found a unique dialectics in whole meanings. As it shows imaginary forms in aesthetics aspects and artistic creation are in one field that support them in equal side of thought and ideology which adjust them together. This kind of adaptation and coincidence that based between poems and related paintings investigated in this research. First of all, there is a glance look on "Nizami’s Khamsa"and the way of this creation. Then it has brought preface of written and painted Khamsa in Iran. A some represents of based definitions in specter and phantom worlds that related to imaginary forms in fable belles letter, it has brought a short interpretative of"Khosro Shirin" story. The poems of each painting has surveyed separately by its aspect that has followed in derivation of imaginary forms in one of them, Then aesthetic phases of every painting has scrutinized to derivation phantom forms in each. In summery, the result of this conformity has summed on deduction zone in whole meanings. The keywords: Nizami's Khamsa, Khosro&Shirin, Imaginary forms , word and image, Iranian painting,Tahmasbi khamsa.