عنوان پایاننامه
نونگاری
- رشته تحصیلی
- تصویرسازی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7847;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41830
- تاریخ دفاع
- ۲۱ تیر ۱۳۸۸
- دانشجو
- محرمعلی پاشازانوس
- استاد راهنما
- سیدمحمد فدوی, یعقوب آژند
- چکیده
- اگرچه در دوره های زند و قاجار حضور نگارگری کمرنگ بوده و توجه خاصی بدان نشده است، اما در دوره معاصر هنرمندان فراوانی به این هنر روی آورده و نقاشی ایرانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در تحقیق حاضر تنوع آثار و دیدگاه های نو در نگارگری معاصر با عنوان نونگارگری معرفی شده است. در ابتدا مجمع الصنایع و بدل سازی آثار قدیمی باعث شد که سنت های نگارگری احیا شود. پس از آن، مدرسه صنایع قدیمه و هنرستان هنرهای زیبای اصفهان با آموزش های خود توانستند هنرمندان خوبی در عرصه نگارگری پرورش دهند. هنر آموزان این مراکز با پشتکار و مطالعه گام دیگری برداشته و با تولید آثار متنوع و جذاب، موفق شدند بسیاری را به این هنر جذب کنند. در ابتدای قرن آثار کاملا سنتی تولید می شدند. اما در پی آموزه های طبیعت گرایی کمال الملک ترکیب این شیوه با سنت ها به وجود آمد. نگارگری مانند نقاشی غربی دیگر به عنوان یک هنر کاربردی کمتر دیده می شود، بلکه هم پای نقاشی های طبیعت گرا و مدرن، در ابعاد بزرگ به صورت محض خلق می شود. بیشترین آثار معاصر با اختلاط سبک سنت و طبیعت گرایی تولید شده و ادامه داشته است. از جهت دیگر دیدگاه های نقاشی مدرن و گرافیک بر نونگارگران تاثیر گذاشته و هنرمندان آثار متفاوتی را به وجود آورده اند. با این سیر نگارگری معاصر از طبیعت گرایی دور شده و مسیر تازه تری برای خود خواهد یافت. واژه های کلیدی نونگارگری، مجمع الصنایع، مدرسه صنایع قدیمه، بدل سازی، طبیعت گرایی، نقاشی مدرن
- Abstract
- Although negargary had a weak presentation in Qajars and Zands dynasty and also there was not a particular attention to it but many artists have experienced it in current century and Persian painting has gained much concern. In this research variety of artworks and new viewpoints in Negargary has been introduced as Nownegargary. At once Majmaosanaye and pastiche of archaic artworks caused to recovery of traditions of Negargary. Then Sanaye Ghdime school in Tehran and also fine art school in Isfahan grew many strong artists in Negargary whit assistance of their good art education. These artists have been successful to direct many pupils to this art by creating attractive and various works. Educated artists of these centers went ahead whit study and exertion in turn. In early of the century there were traditional artworks completely but composition of Naturalism and tradition became clear after Naturalistic teachings of Kamalolmolk. In present days Negargary like western painting not also is less seen as an applied art, but produces especially large frames of artworks in parallel to Naturalistic and Modern paintings. Majority of these works produced in a way of composition between Tradition and Naturalis. On the contrary Modern painting and graphical viewpoints have affected Nownegargary artists and caused to creation of various artworks by them. In this attitude contemporary Negargary gets further distances from Naturalism and obtains a newer way in a near future. Key words Nownegargary, Majmaosanaye, Sanaye Ghadime school, pastiche, Naturalism, Modern painting.