عنوان پایان‌نامه

بررسی وضعیت شایستگی هنرآموزان برای آموزش کارآفرینی وتاثیرآن برقابلیت کارآفرینی دانش آموزان هنرستان های فنی حرفه ای



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی وضعیت شایستگی هنرآموزان برای آموزش کارآفرینی وتاثیرآن برقابلیت کارآفرینی دانش آموزان هنرستان های فنی حرفه ای" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت دولتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81655;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81655
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    کبری خورانی
    استاد راهنما
    محمد ابویی اردکان

    هدف از پژوهش حاضر تعیین و مدل‌سازی شایستگی‌های لازم یک هنرآموز فنی‌حرفه‌ای برای آموزش کارآفرینی و تعیین نحوه و مکانیسم تأثیرگذاری این شایستگی‌ها بر قابلیت‌های کارآفرینی دانش‌آموزان بود. با توجه به هدف و نوع پژوهش، پژوهش در زمره پژوهش‌های آمیخته و شامل دو بخش کمی و کیفی بود. در بخش اول پژوهش محقق به دنبال بررسی رابطه بین شایستگی‎های معلمان و قابلیت‌های کارآفرینی دانش‌آموزان پرداخته است. جامعه آماری تحقیق حاضر در بخش کمی را معلمان (124 نفر) و دانش‌آموزان مدارس فنی حرفه‌ای (292 نفر) تشکیل دادند. تمامی دانش‌آموزان و معلمان در این بخش با استفاده از سرشماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین متغیرها (شایستگی‌های معلمان و قابلیت‌های کارآفرینانه دانش‌آموزان) استفاده گردید. مقدار همبستگی بین متغیرها برابر با مقدار 982/0 به دست آمد که با توجه به سطح معناداری 018/0 این رابطه مثبت و معنادار بود. هدف از بخش کیفی شناسایی شایستگی‌های معلمان با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته و استفاده از روش تحلیل تم است. در این بخش 15 نفر از معلمان مدارس با نمونه‌گیری قضاوتی هدفمند انتخاب شدند. به این صورت که مصاحبه‌ها تا حد اشباع (15 نفر) ادامه پیدا کرد. با استفاده از تجزیه و تحلیل تم، مولفه‌های مربوط شایستگی‌های معلمان استخراج شدند. پایایی مربوط به این بخش با استفاده از پایایی باز آزمون مقدار 78/0 و پایایی دو کدگذار 86/0 به دست آمده است. در این بخش به طور کامل جدول 279 کد و 21 تم کشف شد. از جمله نتایج دیگر این پژوهش انجام آزمون شبه‌آزمایشی برای برگزاری دوره‌های آموزشی بود. نتایج نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین نمرات دانش‌آموزان دو گروه کنترل و آزمایش وجود دارد. نمرات دانش‌آموزان گروه آزمایش به مراتب بیشتر از دانش‌آموزان گروه کنترل بود. این بدین معناست که معلمان و تدریس آنان بر قابلیت کارآفرینی دانش‌آموزان تاثیرگذار خواهد بود.
    Abstract
    The purpose of this study was to determine and model the competencies of a techno-professional student for entrepreneurship education and to determine the mechanism and mechanism of influencing these competencies on student entrepreneurship capabilities. According to the purpose and type of research, the research was a mixed research and included two quantitative and qualitative parts. In the first part of the research, the researcher sought to investigate the relationship between the competencies of teachers and the entrepreneurship capabilities of the students. The statistical population of the research in the quantitative section was composed of teachers (124 students) and students of technical schools (292 people). All students and teachers in this section were evaluated using the census. Pearson correlation test was used to examine the relationship between variables (teachers' competencies and entrepreneurship capabilities of students). The correlation between the variables was equal to the value of 0/982, which according to the significance level of 0.018 was positive and significant. The purpose of the qualitative section is to identify the competencies of teachers using semi-structured interviews and using the theme analysis method. In this section, 15 school teachers were selected by targeted sampling. The interviews continued to saturation (15 people). Using the theme analysis, the relevant competency components of the teachers were extracted. The reliability of this section was obtained using the open test reliability of 0.78 and reliability of two coders 0.86. In this section, table 279 and 21 themes were completely uncovered. One of the other results of this research was a quasi-experimental test for holding training courses.The results showed that there is a significant difference between the scores of the students in the control and experimental groups. The grades of the students in the experimental group were far higher than that of the control grou