عنوان پایان‌نامه

انسان کامل در دیدگاه ابن عربی و چوانگ تزو



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "انسان کامل در دیدگاه ابن عربی و چوانگ تزو" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002470;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76456;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002470;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76456
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    قربان علمی

    این پایان‌نامه به بررسی مقایسه‌ای مفهوم و جایگاه انسان کامل در اندیشه ابن عربی (عارف مسلمان) و چوانگ تزو (از چهره‌های مهم و تاثیر گذار تائوئیزم) می‌پردازد برای نیل به این هدف به منابع دست‌اول این دو اندیشمند مراجعه شده است. این بررسی‌های نشان می‌دهد که هرچند این دو عارف به سنت فکری و فرهنگی متفاوتی تعلق داشته‌اند اما یافته‌ها و گفته‌های آن‌ها در مورد انسان کامل علیرغم تفاوت‌ها، شباهت‌های بیشتری داشته است. ابن عربی می‌گوید انسان چهره خدا، جانشین حق در زمین و عالم به اسمای الهی معرفی‌شده است. وی می‌گوید جهان به‌صورت حق بوده و انسان کامل به‌صورت عالم و حق خلق‌شده است. او می‌گوید کاملان بعد از رسیدنشان به‌حق به سبب فنای ذاتشان به بقای حق باقی می‌مانند. چوانگ تزو می‌گوید از توان حیات، حیات جدیدی متولد می‌شود، آدمی بار دیگر دستیار آسمان می‌شود. او می‌گوید انسان کامل ازهرجهت نقش تمام نمایی از آسمان و زمین است. او می‌گوید انسان مقدس کسی که ضمیرش با آزادی مطلق و به‌دوراز شر و شور مردم عادی جولان می‌کند. کاملاً طبیعی که چنین انسانی با معیار مردم عادی شدیداً غیرطبیعی به نظر می‌رسد. وی می‌گوید استعداد ذاتی انسان واقعی توازن باطنی او با آسمان است.
    Abstract
    This thesis with use of firsthand sources compares the conception of perfect man in Ibn arabi mind( muslim gnostic) and chuang tzu( one of the important featurs in Taoism) although two gnostic are belonging to difference tradition and culture minds that are difference this scholarship shows that there is much analogy between them in the conception of perfect man. Ibn arabi says the man is the face and vicegerent of god in earth that illusetrated as astute in the names of god. He knows the world the as same as god the perfect man is the same. He says the perfect man are surviving after their ascent in god for sake of their annihilation in god essence. chuang tzu says: from the power of life a new life will create and again the man will become assistant of heaven. He says: the perfect man is totally a manifest of heaven and earth. He says the holy man he who that his inward is with absolute free with away of popular men excitement it is clear that popular men think this holy man is a annatural man but chuang tzu seys this man has harmony with heaven for sake of inward equality that is intrinsic. Keyword: the perfect man, Ibn arabi, chuang tzu, wu wei, sheng zhen