عنوان پایاننامه
نقد و بررسی مبانی فمینیسم در آثار سینمایی دهه ۸۰ ایران با تاکید بر رویکرد زیبایی شناسی حکمت متعالیه
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 2543;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77174;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 2543;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77174
- تاریخ دفاع
- ۲۸ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- فائزه روح اللهی
- استاد راهنما
- سیدمحمدعلی دیباجی فروشانی
- چکیده
- فمینیسم یکی از مباحث بحث برانگیز عصر حاضر است که در دهه اخیر، درنقش های فردی و خانوادگی و اجتماعی زنان ، تحولات گسترده ای را سبب شده است. از آنجا که تبعات نظام فکری فمینیسم که مدعی حمایت از حقوق زنان است باعث اضمحلال نهاد خانواده در جوامع غربی شده و از طرفی بازتاب این نظام فکری در خانواده های ایرانی از طریق دوربین سینما به عنوان هنر که یکی از شاخص های بسیار مهم در گسترش یا نابودی فرهنگ یک جامعه می باشد در حال شکل گیری است. این پژوهش قصد دارد: ضمن بررسی مبانی فلسفی نظام فکری فمینیسم و به تبع آن تأثیراتی که بر بنیان خانواده در آثار دهه اخیر سینمای ایران داشته، به پرسش ها و پاسخ های زیر بپردازد: تولیدات سینمایی متأثر از مبانی فلسفی فمینیسم در پرداختن به مساله زن به چه نحو عمل می کنند ؟ آیا با رویکرد زیبایی شناسی حکمت متعالیه می توان به تمایز عشق حقیقی از غیر حقیقی دست یافت؟ و آیا هنر می تواند زمینه عشق حقیقی را در عرصه اجتماعی فراهم آورد ؟ در پاسخی مختصر به این سوالات باید گفت: تأثیرات این مکتب در تغییر سیمای زن ایرانی و تغییراتی که به طور ذهنی در افکار عمومی به وجود آمده و فیلم های سینمای به عنوان بخشی از ذهنیت جامعه آنها را در خود به نمایش می گذارد، اگر چه بعضی از تغییرات مشاهده شده در فیلم های سینمای در مرحله عمل در سطح جامعه به طور کامل حاصل نشده ولی نمایش آنها در فیلم نشان دهنده ی روند حرکت جامعه به سوی آن تغییرات وهمچنین گسترش یکی از مهمترین مبانی این مکتب یعنی اومانیسم است. و سرانجام از منطق درونی نگاه ملاصدرا به هنر می توانیم به هنر رویکرد وجودی داشته باشیم و هنر را نحوه وجود آدمی بدانیم و آن را نه تنها مقدم بر اثر هنری که حتی مقدم بر هنرمند(= مرتبه ی تحقق هنر در انسان) بدانیم ،آنگاه می توانیم روزنه های به رازهای هنر بگشاییم.
- Abstract
- Feminism is one of the most challenging areas of debate now a days and has caused vast changes in individual, Familial and social roles of women in the recent decade. As a matter of fact, consequences of system of thought of feminism, which claims to defend women rights, has lead to destruction of the family foundation in western communities and effects of this system of thought in Iranian families by means of cinema, as an art which can have developing or deteriorating effect on the culture of a society, is under progress. This research aims at in addition to investigating philosophical foundations of system of thought of feminism and consequently its effects on the foundation of family in the Iranian cinema in the recent decade, it deals with the follwing questions and their answers: How do cinema productions, affected by philosophical foundations of feminism, address the issue of woman? Is the aesthetic approach of transcendental philosophy able to distinguish true love from the false one? Can art provide the social context of true love in the social arena? To answer these questions, it might be said: Effects of this school can be seen in changing the appearance of Iranian women and mental changes that have been made in public thoughts and also movies as a part of social mentality. Of course, some of changes viewed in movies are not completely present in the society but displaying them in the movies is a sign of moving the society toward these changes and also spreading of one of the most important basis of this school i.e. humanism. Finally, from the inner logic of Mulla Sadra toward art, we can claim that if we have an existential approach toward art and consider art as a form of human existence and regard it not only prior to an artistic work but also prior to the artist, (= level of realization of art in human), then we can get to know the mysteries of art. keywords: feminism, cinema, art, woman, humanism, Aesthetics, Transcendent philosophy University