عنوان پایان‌نامه

نقد و بررسی جایگاه عقل در خداشناسی غزالی با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی



    دانشجو در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقد و بررسی جایگاه عقل در خداشناسی غزالی با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002750;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80415;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002750;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80415
    تاریخ دفاع
    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵

    غزالی از نخستین اشعری مسلکانی است که به عقل و معرفت عقلانی اهمیت بسزایی داده است، وی معرفت حاصل از عقل را ارج می‌نهد و آن را در شناخت دین و در رأس آن خدای متعال مهم اما ناکافی ارزیابی می‌کند. باوجوداین، غزالی سرسختانه باعقل گرایی فلسفی مخالفت کرده و همچنین روش متکلمان در این مسیر را ناقص می‌داند و درنهایت راه کشف و شهود را برترین راه برای شناخت خدا معرفی می‌کند. از سوی دیگر علامه طباطبایی به‌عنوان فیلسوف نوصدرایی راه عقل را در شناخت خدا کافی می‌داند و برهان صدیقین را مهم‌ترین و نزدیک‌ترین راه برای شناخت عقلانی خداوند معرفی می‌کند. ضمن اینکه راه کشف و شهود را در شناخت خداوند تأیید و تأکید می‌کند. بنابراین روش خداشناسی عقلی غزالی متفاوت از روش فلاسفه است. سؤالی که در این پایان‌نامه مطرح است، این است که جایگاه خداشناسی عقلی غزالی در آراء فلاسفه و فلسفه نوصدرایی علامه طباطبایی چیست؟ با توجه به تحقیقات به‌عمل‌آمده به این نتیجه ‌می رسیم که غزالی ضمن تأکید بر برهان، راه برهان را در پیش نگرفته و از مقدمات ظنی و غیر یقینی در براهین بکار گرفته است.
    Abstract
    Ghzali is one of the first Ash'aries who pays attention to the reason and rational knowledge. He appreciates the wisdom borned from reason and rates it importatat to know the religion especily knowing the god but that’s not enogph. However Ghazali staunchly opposed philosophical rationalism and rate the theologians method insufficient ultimately sees revelation as a best way to know God. On the other hand, Tabatabai as Sadra New philosopher says that the reason is sufficient in knowing God and introduce Proof of the veracious most important and closest way to rational knowledge of God While the revelation in the knowledge of God emphasis is approved. According to this method differs from the method Ghazali theology rational philosophers. The question raised in this thesis is that the place of rational theology and philosophy philosopher al-Ghazali's views Tabatabai Sadraee What is new? While he approves the revelation in the knowledge of God and emphasis on this. so this method of ghazali differs from the method of philosophers rational theology. The question raised in this thesis is that were is the place of ghazalis rational theology in philosopher al- and Tabatabai views . According to the reserches we can say ghazali amphasise on the reason but never follows it and ultimizes the noncertainly reasons in his resons