عنوان پایان‌نامه

انتقال زکات در فقه اسلامی



    دانشجو در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "انتقال زکات در فقه اسلامی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فقه شافعی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2425ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76034;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2425ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76034
    تاریخ دفاع
    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    دانشجو
    پروین قازلی
    استاد راهنما
    جلال جلالی زاده

    زکات که در لغت به معنای رشد و نمو است و در اصطلاح هم عبارت است از مقدار مشخصی از بعضی اموال که واجب است هنگام تکمیل شروط آن به گروههای مشخصی داده شود، یکی از ارکان دین مبین اسلام است که شارع مقدس به پرداخت آن از سوی مسلمانان فرمان داده است. اگر چه در زکات اصل بر این است مال هر جا باشد زکات باید در همان جا توزیع شود ولی گاهی اوقات بنابر دلایلی ممکن است زکات به مکان دیگری منتقل شود. منظور از انتقال زکات آن است که زکات در محلی غیر از محل وجوب به مستحقین آن داده شود. گرچه همه ی فقها معتقدند که اصل، پرداخت زکات در محل وجوب است اما در مورد جواز انتقال زکات اختلاف دارند. گروهی چون شافعیه و حنابله انتقال زکات را به غیر محل وجوب جایز نمی¬دانند، آنها برای رای خویش به آیه ی:{إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاکِینِ و....}(توبه /60) یعنی همانا زکات برای فقرا و مساکین و... می¬باشد و همچنین حدیث پیامبر اکرم(ص) که به معاذ فرموده:"فَأَعْلِمْهُمْ أَنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَیْهِمْ صَدَقَهً فِی أَمْوَالِهِمْ تُؤْخَذُ مِنْ أَغْنِیَائِهِمْ وَتُرَدُّ عَلَی فُقَرَائِهِمْ " یعنی ای معاذ! اهل یمن را آگاه گن که خداوند زکات را در اموال آنان واجب کرده و تو باید زکات را از ثروتمندان آنان بگیری و به فقرای آنان برگردانی، و عمل صحابی، استناد کرده اند. و در مقابل گروهی دیگر چون احناف، مالکیه و امامیه انتقال زکات را در صورت مصلحت و ضرورت تحت شرایطی مانند انتقال زکات به خاطر قرابت، شدت نیازمندی، نفع مسلمانان، جهاد فی سبیل الله، یا انتقال از دار الحرب به دار الاسلام و دلایلی از این قبیل جایز می‌دانند. با بررسی دیدگاهها و ادله ی مربوطه می¬توان گفت که رای راجح رای به انتقال زکات در صورت مصلحت و ضرورت می¬باشد زیرا همواره شارع مقدس در صورت وجود مصلحت و ضرورت دستور به تسامح و تساهل داده است و تکلیف را بر مکلف آسان نموده، دلیل دیگر این که نصوصی را که قائلان به عدم جواز به آن استناد کرده اند کلی و مطلق می¬باشد زیرا نه در آیه ی قرآن و نه در حدیث معاذ به محل پرداخت زکات اشاره نشده است بلکه مضمون نصوص، این را می¬رساند که زکات باید به مستحقان آن پرداخت شود.
    Abstract
    Zakah (legal alms) in word means growth and development and in terms it means if a Muslims properties reach to the specific level, he should pay a part of it to the needy persons. It also is a pillar of religion in Islam which God wants Muslims to do it. Although in giving legal alms , it must be divided in the place which it is getting, in some conditions it maybe distribute in other places such as in excess of the needy persons' need and non-attendance the needy persons in that place. The transferring of legal alms means it is delivered to the persons who aren't in the place which giving it. Although all of Islamic scholars believe Some Islamic scholars such as Shafi'ism and Hanbalite don't permit to transferring the legal alms because of this verse: "Charities are for the poor, and the destitute, and those who administer them, and for reconciling hearts, and for freeing slaves, and for those in debt, and in the path of God, and for the traveler in need-an obligation from God. God is All-Knowing, Most Wise", this Hadith narrated by Ibn 'Abbas that when the Prophet (?) sent Mu'adh Ibn Jabal to Yemen (as governor), he said to him: “You are going to a people who are People of the Scripture. Invite them to testify that none has the right to be worshipped but Allah and that l am His Messenger. If they obey you in this, then teach them that Allah, the Glorious One, has enjoined five prayers upon them in every day and night (in twenty-four hours), and if they obey you in this, then tell them that Allah has made it obligatory for them to pay Zakah upon their assets and it is to be taken from the wealthy among them and given to the poor among them” and The way of Companions' act. But other Islamic scholars like Hanafite, Malikiyah and Shia believe that transferring it in the specific conditions like the lineal kin, the sever need, the benefit of Muslims, the struggle in the way of God, the transferring from the land of war to the sphere of Islam and so on is permitted. By reviewing all views and reasons, the best perspective is transferring it in some special conditions, because God order to tolerate in some conditions and avoiding adulation and also the reasons of other group is general. It means that it is not mentioned in the verse and the Hadith the place of giving legal alms but t is referring to pay it to needy persons.