عنوان پایان‌نامه

مطالعه رفتار لرزه‌ای پل‌های جعبه‌ای پیش‌تنیده پس‌کشیده



    دانشجو در تاریخ ۰۲ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه رفتار لرزه‌ای پل‌های جعبه‌ای پیش‌تنیده پس‌کشیده" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2289;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78095;کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2289;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78095
    تاریخ دفاع
    ۰۲ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    رضا لامعی

    در دهه‌های گذشته با توسعه استفاده از تکنولوژی‌های مختلف ساخت و استفاده از تکنیک پیش‌تنیدگی در ساخت ابنیه تمایل به استفاده از این روش‌ها در ساخت و اجرای پل‌ها با دهانه‌های متوسط تا بزرگ افزایش چشمگیری یافته است. روش ساخت قطعه‌ای پل‌های بتنی پیش‌تنیده‌ی پیش‌ساخته با مقاطع جعبه‌ای، به دلایل اقتصادی بودن و سرعت و سهولت در اجرا بسیار مطلوب تلقی می‌شود. در این پایان‌نامه به منظور بررسی رفتار لرزه‌ای پل‌های پیش‌تنیده قطعه‌ای در این پل‌ها، مطالعات موردی بر روی یک پل پیش‌تنیده دهانه‌ی ساده به عمل آمده است. در این مطالعات از تحلیل دینامیکی غیرخطی تاریخچه زمانی مدل اجزاء محدود سه‌بعدی یک پل تک‌دهانه با عرشه پیش‌تنیده جعبه‌ای به عنوان نمونه، تحت تأثیر تحریک تک‌‌مؤلفه‌ای قائم و سه‌مؤلفه‌ای زمین‌لرزه و دومؤلفه‌ای افقی با شدت‌های مختلف استفاده شده است. متعاقباً میزان آسیب‌پذیری اجزای مختلف عرشه، تحت تأثیر مؤلفه‌های قائم و افقی شتاب زمین‌لرزه، موردمطالعه قرار داده شده است. عرشه‌ی پل‌های بتنی پیش‌تنیده‌ی قطعه‌ای، معمولاً برای بارگذاری‌های قائم ناشی از بار‌های دائمی و سرویس طراحی می‌گردند. طراحی این پل‌ها در برابر نیروهای ناشی از زلزله، عمدتاً برای مؤلفه‌های افقی زمین‌لرزه صورت می‌پذیرد و بیشتر پایه‌ها و شالوده‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در حالی که در این‌گونه پل‌ها با توجه به طویل بودن دهانه‌ها تحریکات قائم زلزله می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. در این پایان‌نامه تمرکز بر اثرات تحریکات قائم زلزله بر عرشه این‌گونه پل‌ها می‌باشد. در ادامه نیز رویکرد آیین‌نامه‌ای در قبال این تحریکات مورد بررسی ‌قرار گرفته است و تا حد ممکن سعی شده است که تأثیرات این تحریکات کمی سازی شود.
    Abstract
    By the development of prestressing techniques in recent decades, tendency to apply this method for the construction of medium to long-span bridges has grown significantly. Precast segmental prestressed concrete box girder construction is a convenient method of construction of bridges, because it can provide longer spans with lower costs and reduced duration of construction. In this research, a case study on a simple span prestressed bridge has been carried out in order to investigate the seismic behavior of segmental prestressed concrete bridges. The finite element method (FEM) has been employed to analyze the bridge models using the nonlinear time history analysis by subjecting the model to excitations resulting from three earthquake ground motions: namely, in three perpendicular directions as well as the two horizontal and one vertical-only components of the seismic excitations. Afterwards, the vulnerability of superstructure components has been investigated. The superstructure of the prestressed concrete bridges is usually designed with the consideration of the permanent and service loads. Based on the seismic codes, it is a normal practice for design engineers to design such bridges under the action of the horizontal seismic ground motion components. However, it has been shown that the influence of the vertical component is substantial and cannot been ignored in the design of such bridge structures. Eventually, the seismic code recommendations has been discussed and assessed quantitatively.