بررسی نظریه منطقه الفراغ در مبانی شهید سیدمحمدباقر صدر با تأکید بر حکومت دینی
- رشته تحصیلی
- شیعه شناسی - کلام
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78653;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002594;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78653;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002594
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- کاظم گل افشانی جویباری
- استاد راهنما
- روح اله شاکری
- چکیده
- دین اسلام به عنوان دین خاتم و دین کامل الهی می باشد . دینی که نسبت به دنیا و آخرت انسان ها پاسخ گو و هر دو جنبه دنیوی و اخروی بشری را کامل می کند و برای موضوعات مختلف ، دارای حکمی مناسب خویش می باشد . موضوعات و مسائل مختلفی در دنیای بشر وجود دارد، اعم از موضوعاتی که به حسب احتیاجات جدید انسانی و گسترش توانایی و قدرت بشری و پیچیدگی های حکومت های انسانی و علقه ها و ارتباطات در عرصه یک حکومت و در عرصه حکومت های بین المللی، به فراخور زمان و مکان و اقتضائات به وجود می آید و موضوعاتی که از قبل وجود داشته است که با شرایط مختلف دچار تغییر می شوند. به حکم عقل و نقل ، وجود حکومت در جامعه امری ضروری می باشد که در نتیجه متصدی پرداختن به موضوعات و احکام آن مخصوصا قانونگذاری ، از جمله وظایف حکومت و متصدی آن می باشد . البته هر حکومتی صلاحیت قانونگذاری را دارا نمی باشد بلکه حکومتی صحیح و مورد تایید می باشد که منسوب به مکتبی کامل و الهی باشد چرا که قانونگذار اصلی و واقعی تنها خداوند است پس باید حکومت هم ماذون الهی باشد ، طبیعتا مکتبی و حکومتی الهی و کامل باید توانایی لازم در پاسخ گویی به موضوعات مختلف و متغیر را دارا باشد و الا ادعای دین کامل پذیرفتنی نمی باشد . از این رو محتاج جایگاه قانونگذاری هستیم که پاسخگوی نیازهای متطور جوامع انسانی باشد . شهید محمد باقر صدر (ره) در نظریه پردازی خویش اشاره به حوزه ای می کند که شارع اجازه جعل حکم را برای ولی امر قرار داده است که از آن به نظریه منطقه الفراغ یاد می کند . گرچه واضع و قانون گذار حقیقی تنها خداوند متعال می باشد لکن معصوم و ولی امر به حکم آیه مبارکه اطاعت ، در طول قانون گذاری خداوند از چنین حقی برخوردار می باشند . در نتیجه ولی امر می تواند نسبت به موضوعات جدید و موضوعاتی که با توجه به اقتضائات زمانی و مکانی دچار تغییر می شوند ، حکم مناسب خویش را وضع کند .
- Abstract
- The belief of Islam has been known as the last complete religion of Allah. It responds to all kinds of human needs, questions and problems both worldliness and eternity.It has its own proper doctrine. According to the topics and issues that exist in the human world, including new issues in terms of human needs and capabilities, power and complexity demands through time and location. It would be necessary wisely and logically to establish the rule of government to deal with legislative issues, particularly for the commandments of men. However, not any rule of government has legislative competence, except a good governance that has been based on divine rules, because the creator of human being only knows the human needs worldliness and eternity, so it should be divine rules to respond everything. Surely, a divine ideology and authority will be perfected that can respond to all various human issues completely. Otherwise it is not acceptable as a perfect divine belief to the people of the world. So we need a divine legislation that meets the necessity of human communities. Martyr Muhammad Baqir al-Sadr in his theory refers to these subjectscalled as the Region of Al-Feragh, while Islam (Quran and the traditions of Prophet of Muhammad) has authorized for juris consult (Vali Faghih)to do so. Although, Allah is the only real drafters and legislators of divine commandment, but according to the Quran(the verse of Obedience), the prophet and his household and spiritual juris consult has right to instruct the divine rules. As a result, the Vali Faghih can make a new decision for new subjects and topics that are changed according to the demands of time and location. Keywords: region of Al-Feragh, region of Al-Afv, fixed and variable decisions, the effect of time and location, right, martyr Sadr