عنوان پایان‌نامه

تخمین تقاضای سفر جاده ای (ناوگان عمومی مسافری)



    دانشجو در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تخمین تقاضای سفر جاده ای (ناوگان عمومی مسافری)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم اقتصادی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1064;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37904
    تاریخ دفاع
    ۲۷ آذر ۱۳۸۶

    حمل و نقل پیش شرط توسع? اقتصادی و اجتماعی است. در کشور ما حمل و نقل جاده‌ای به دلیل سهم بالای آن در جابه‌جایی کالا و مسافر اهمیت ویژه‌ای دارد. اما با وجود اهمیت ‌این بخش مطالعات اندکی در مورد تقاضای سفر جاده‌ای انجام شده‌است. ناوگان عمومی ‌مسافری در ‌این بخش به دلیل سیاست‌های اخیر دولت در زمین? گسترش فرهنگ استفاده از وسائل نقلی? عمومی ‌جایگاه ویژه‌ای یافته است. بنابراین در ‌این رساله به برآورد تقاضای سفر جاده‌ای در زیر بخش ناوگان عمومی ‌مسافری پرداخته‌ایم. روش تخمین در‌این رساله، روش SUR و داده‌های مورد استفاده فصلی و برای دوره زمانی 1385-1375 می‌باشد. بر اساس نتایج تخمین، خدمات شبکه حمل و نقل عمومی بیشترین تأثیر گذاری را بر تقاضای سفر جاده‌ای در بخش ناوگان عمومی ‌مسافری دارد. و از سوی دیگر به دلیل ضروری بودن سفرهای جاده‌ای، کیفیت خدمات اهمیت ویژه‌ای می‌یابد اما به دلیل نبود امکانات رفاهی و پایین بودن کیفیت در ‌این بخش درآمد تأثیر ناچیزی بر تقاضای سفر با اتوبوس دارد و همچنین فرسودگی ناوگان مینی بوسرانی آن را تبدیل به کالای پست نموده است. قطار نیز به دلیل فرسودگی و عدم گستردگی شبکه خطوط راه آهن، به عنوان رقیب جدی برای سفر جاده‌ای محسوب نمی‌شود و حتی در بعضی از مسیرها به دلیل سفرهای زنجیره‌ای، مکمل نیز می‌باشد. جمعیت به دلیل توزیع نابرابر درآمد در کشور، تأثیر متفاوتی بر تقاضای سفر با انواع وسائل نقلیه (اتوبوس، مینی بوس، سواری کرایه) می‌گذارد. به طوری که بیشترین اثر جمعیتی بر تقاضای سواری کرایه (به دلیل درآمد بالای استفاده‌کنندگان ‌این گروه) می‌باشد. جمعیت بر اتوبوس بی اثر و همچنین بر مینی بوس به دلیل مهاجرت‌های جمعیتی از روستا به ‌شهر اثر مثبتی دارد. بنابراین در زیر بخش حمل و نقل با بهبود کیفیت خدمات، ‌ایمنی و راحتی وسائل نقلیه می‌توان سهم‌ این بخش را در جابه‌‌جایی مسافر افزایش داد.
    Abstract
    Transport is a precondition of socio-economic development. In Iran, road transport has a particularly important role, given its high share of passenger and freight traffic. But, despite the importance of the sector, there have been few studies about the demand for road transport. The public transportation fleet has assumed an important role in road transport following recent Government policies on promoting a culture of increased use of public means of transport. This thesis, thus estimates the demand for road transport as an element of the public transport network. This thesis estimates data using the SUR method and seasonal data for the period 1375-1385. Results of estimated relationships show that the extent of services provided by the public transport system has the greatest influence on the demand for road trips on the public passenger fleet. Due to the necessity of road trips, quality of road services is a particularly important factor affecting demand. Income has negligible impact on demand for road trips because of the low quality and paucity of service facilities. Minibus trips have acquired the qualities of an inferior good, due to the dilapidated nature of the minibus fleet. Rail transport is not a serious competitor for road trips due to the limited coverage and old age of the rail network. In some cases circular trips create a complementary relationship between road and rail transport. Due to unequal distribution of income, population has differential impact on demand for road trips using different means of transport (bus, minibus and long haul taxis). The greatest positive correlation between population and demand for trips relates to demand for long haul taxis due to the higher income of this group of consumers. Population has no impact on demand for bus trips and a positive impact on demand for minibus due to rural-urban migration. Therefore, the share of public transport fleet in road traffic can be increased by improving the quality of servic