عنوان پایان‌نامه

حرکت جوهری و تاثیر آن بر ابعاد نظری و عملی وجود اجتماعی انسان باتاکید بر آرای استاد مطهری



    دانشجو در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "حرکت جوهری و تاثیر آن بر ابعاد نظری و عملی وجود اجتماعی انسان باتاکید بر آرای استاد مطهری" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2487ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81854;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2487ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81854
    تاریخ دفاع
    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵

    اسلام و مقتضیات زمان از مسائلی است که با رویکردهای مختلف مورد پژوهش واقع شده است. در این پایان‌نامه بر مبنای اصل «حرکت جوهری» و با رویکردی وجودی و فلسفی و از منظر فلسفه تاریخ به این مسأله پرداخته‌ایم. به نظر نگارنده، استاد مطهری در مباحث «فلسفه تاریخ» خود از منظری نو و فلسفی بدین بحث پرداخته‌اند.مواجهه انتقادی ایشان با نظریه ماتریالیسم تاریخی، امکان طرح نظریه مستقلی را تحت عنوان «نظریه فطرت» فراهم نموده است. به نظر ما، ایشان در نظریه فطرت، تکامل اجتماعی انسان را در تاریخ مبتنی بر حرکت جوهری تبیین می‌نمایند. ما با صورت بندی نظریه ایشان و تبیین مبانی و آثار این نظریه نشان داده ایم که با مبنای استاد مطهری، چگونه وجود اجتماعی انسان موضوع حرکت جوهری واقع می‌شود و نتایج آن در ابعاد نظری و عملی وجود اجتماعی انسان چیست. مبتنی بر این نظریه، تاریخ، بستر ظهور فطرت الهی است و هر چه پیش‌تر می‌رویم، فطرت اسلام نمایان تر و کامل تر می‌شود.
    Abstract
    The issue of the relation between Islam and exigencies of age has been researched from diffrent points of view hitherto. In this thesis, considering the principle of “The Substantial Motion”, i.e. with an existential and philosophical approach, and from the viewpoint of the philosophy of history, I have been addressing this problem. I think, professor Motahari in the lessons of his book, philosophy of history, has dealt with this topic with a novel philosophical approach. Furthermore, his critical approach to the theory of historical materialism has paved the way for the possibility of putting forth an independent theory, entitled “The Theory of Innateness”. In my view, he, in his theory, explains the social evolution of the human being in history by the principle of substantial motion. Formalizing Motahari’s theory and explaining the foundations and consequences of this theory, I have shown how the social existence of human will be the subject of substantial motion, and what effects the consequences of this account have on the theoretical and practical aspects of social existence of humans. According to this theory, the history is a mirror in which God’s innateness appears and, therefore, the innateness of Islam will become more revealed and improved. Keywords: Human Innateness, Philosophy of History, Society, Evolution.