عنوان پایان‌نامه

بررسی نگاره های سبک هرات بر اساس حکایات منطق الطیر



    دانشجو در تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نگاره های سبک هرات بر اساس حکایات منطق الطیر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تصویرسازی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7829;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41672
    تاریخ دفاع
    ۲۰ تیر ۱۳۸۸

    صورتهای ویژه قابل تعمق در نگارگری ایران نشان می‌دهد که فقط نمی‌توان کاربردی تزیینی یا ترکیبی به منظور زیبایی بصری برای آن قائل شد، بلکه پشتوانه اندیشه و مبنایی براساس این اندیشه غنی وجود دارد. اگر اثری در نگارگری بار معنایی عمیق‌‌تری دارد، علت آن توانایی پدید آورنده‌اش است که ما را به اعماق ذهن خلاق خود، فرا می‌خواند. نگاره‌های منطق‌الطیر، علاوه بر زیبایی صوری با زیبایی معنوی در هم تنیده شده است و صورت و معنا، ترکیب‌بندی کاملی را عرضه می‌کنند. این نسخه مصور، که شالوده‌اش در مکتب هرات پی‌ریزی شده است، علی‌رغم بهره‌‌گیری از قواعد نقاشی ایرانی، پیوندی با عرفان و ادبیات اسلامی دارد، که قرنها ریشه در باورهای قومی و ملی دارد. این مفاهیم بنیادی عرفانی، که نه تنها در ادبیات، بلکه در نقوش کاشیها، سفالینه‌ها، پارچه ... متجلی شده‌اند، سرانجام در نگارگری هویتی مستقل می‌یابند. مفاهیم صوفیانه، تصوری زیبا و ژرف از تفکری آرمانی را در باطن دارندکه نگارگر، با به کارگیری خلاقانه آن و ترکیب با ذهنیت مُثُلی، اثری شکفت‌انگیز خلق می‌کند. مکتب هرات به عنوان درخشانترین دوره هنری در تاریخ نگارگری ایران و عرضه نسخه‌های نفیس مصور، جایگاه بی‌بدیل خود را در تاریخ هنر ایران ثبت نموده است. حمایت شاهان و حتی شاهزادگان و هنر پروران زن (گوهر شاد خاتون و خایـر خاتون) دلیــل بالندگی این مکتب است، که در فصل دوم چکیده‌ای از خدمات ارزنده بازماندگان تیمور، آورده شده است. وحدت و زیبایی در شکل و کارکرد، غنای تصویری، انسجام معنا و هماهنگی در ترکیب‌بندی عناصر در آثار این دوره قابل تشخیص است. تعمق در نگاره‌های منطق‌الطیر، ذهن را معطوف به ژرف بودن ذهن جهان اندیش نگارگر می‌کند. علاوه بر این مشاهده نگاره‌ها با کیفیت عالی در کتابهای مرجع و نفیس، نگارنده را مشعـوف ساخت. با کمی تامل در نگاره‌های این نسخه، متوجه حضور غنی سمبولیسم (نمادگرایی ) در تمامی عناصر، اعم از درخت، پرنده، انسان، رنگها، خط ... شدم،که این امر باعث شد که در جمع‌بندی نهایی به صورت مفصل آن را توضیح دهم. زیبایی این نماد‌ها چنان در دل می‌نشیند که براساس همین مبنا، نمی‌توان صور یگانه و منحصربه فرد نگاره‌ها را، مربوط به باورهای عمیق دینی ندانست و این رمز و راز تصوف گونه در نگاره‌ها را می‌توان «سمبلیسم عرفانی» نامگذاری نمود.
    Abstract
    The thinkinh through forms in persian painting shows that,they didnt have only composition or oremental foundition to arrenge visual proposition,but they supported by idealistic and strongest structure,if the artworks in painting has extremely content,the source is ability of it`s creator that guides to his deeply ingenious mind. in the languge of bidrs the fine visual forms and conceptual content joined.the structure of this illustrated and version decipted in Herat school,in the spite of utilizing of persian painting rules,join mysticism and islamic literature,this basic has root in national and native beliefs.