عنوان پایان‌نامه

بررسی زمینه های پذیرش وهابیت و راههای گسترش آن در شبه قاره هند (از آغاز ظهوروهابیت تا تجزیه شبه قاره در ۱۹۴۷م/۱۳۶۶ ه ق)



    دانشجو در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی زمینه های پذیرش وهابیت و راههای گسترش آن در شبه قاره هند (از آغاز ظهوروهابیت تا تجزیه شبه قاره در ۱۹۴۷م/۱۳۶۶ ه ق)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2423ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75731;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2423ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75731
    تاریخ دفاع
    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    فرهاد حاجری
    استاد راهنما
    محسن معصومی

    با گسترش دعوت وهابی در جزیره العرب، سایر مسلمانان جهان اسلام به این جنبش واکنش نشان دادند، آراء محمد بن عبد الوهاب در بین مسلمانان، مخالفان و موافقانی جدّی داشت. به نظر می رسد خبر دعوت وهابیت در همان سالهای آغازینِ شکل‌گیری این جنبش، به گوش مسلمانان شبه قاره هند رسیده بود. ورود اندیشه‌های محمد بن عبد الوهاب به شبه قاره و وهابی خواندن برخی از مسلمانان هندی، در ابتدا از شفافیت برخوردار نبود و «وهابی بودن» اتهامی بود که بیشتر به توسط دولت بریتانیا برای مقابله با مخالفان رواج یافت. جنبش جهادی سید احمد بَریلوی، در نیمه اول قرن 19م در بین انگلیسیها به عنوان حرکتی شناخته شد که به دنبال ترویج آراء وهابیان در هند بود، اما این نظر مورد قبول برخی از مسلمانان نبود. از این رو چگونگی ورود دعوت وهابی و آشنایی برخی مسلمانان شبه قاره هند با آن دعوت، برای نخستین بار، چندان روشن نیست. چگونگی ورود وهابیت به شبه قاره هند را باید طی یک فرآیند یک قرن و نیمه مورد بررسی قرار داد، این فرآیند از روندی یکنواخت برخوردار نبود و متناسب با تحولات سیاسی اجتماعی شبه قاره تفاوت هایی داشت. پژوهش حاضر به دنبال آن است تا این مسئله را روشن کند که چگونه و طی چه فرآیندی مسلمانان شبه قاره هند با آراء محمد بن عبد الوهاب و دعوتش آشنا شدند؟ و از طرفی به این پرسش پاسخ دهد که اساساً چرا جنبش محمد بن عبد الوهاب مورد توجه برخی از عالمان و مسلمانان شبه قاره هند قرار گرفت؟
    Abstract
    Following to the spreading of the Wahhabism from the Arabian Peninsula to other Muslim lands, the ideas of Muhammad ibn Abd alWahhab's found both serious advocates as well as oppositions. With the impression of Wahhabi's ideas on some of the Muslims in Indian subcontinent, they were called Wahhabis. The meaning of Wahabis, at first, was ambiguous and British government used ''Wahhabi'' as an accusation to deal with the opposition. Syed Ahmad Shaheed Barelvi (1786–1831), a revolutionary Muslim activist in India, was known for his interest in promoting Wahhabism in India; however, this idea has never been accepted by some Muslims. If so, the question is that how Indian Muslims get to know Wahhabi movement in Arabi? The present paper tries to find an answer by a historical approach; And also to answer this question that why Muhammad ibn Abd al-Wahhab's movement were considered by some scholars and Muslims Indian subcontinent? Entering Wahhabism to the Indian subcontinent should be surveyed during a century and a half, that process of attitude was not similar and according to political and social developments in subcontinent there have been differences.