عنوان پایان‌نامه

انتشار اطلاعات فرصت طلبانه در شبکه های اجتماعی متحرک



    دانشجو در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "انتشار اطلاعات فرصت طلبانه در شبکه های اجتماعی متحرک" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 3179;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80897;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 3179;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80897
    تاریخ دفاع
    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    دانشجو
    اشکان مرادی
    استاد راهنما
    وحید شاه منصوری

    پیشرفت سریع گوشی‌های هوشمند و افزایش روز افزون نرخ کاربران استفاده کننده از این تجهیزات باعث افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی متحرک در میان کاربران شده‌است. در چنین شبکه‌هایی کاربران می‌توانند از طریق ارتباط‌های فرصت‌طلبانه به تبادل و به اشتراک گذاری اطلاعات با سایرین بپردازند. محدودیت منابع انرژی و فضای ذخیره‌سازی در چنین شبکه‌هایی باعث به وجود آمدن مسیرهای ارتباطی نامطمئن و رفتارهای خودخواهانه در میان کاربران می‌شود که این امر انتشار اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی متحرک را به یک چالش تبدیل می‌کند. در ادامه مدلی را برای بررسی انتشار اطلاعات در یک شبکه اجتماعی متحرک با کاربران خودخواه که در آن کاربران متعلق به جوامع مختلفی هستند را ارائه می‌کنیم. همچنین فرایند انتشار اطلاعات در شبکه را به کمک یک روش مبتنی بر معادلات دیفرانسیل معمولی مورد بررسی قرار می‌دهیم. سپس یک مسئله بهینه‌سازی را با در نظر گرفتن بودجه محدود شبکه برای تعیین بردار احتمال ارسال به جلو بهینه کاربران تعریف می‌کنیم. نتایج حاصل از شبیه‌سازی نشان می‌دهد که افزایش تعداد کاربران رله در شبکه باعث کاهش احتمال ارسال به جلو بهینه کاربران می‌شود. همچنین این نتایج نشان می‌دهد که روش پیشنهادی برای انتخاب احتمال ارسال به جلو کاربران تاخیر انتشار محتوا در شبکه را کاهش می‌دهد. در نهایت فرایند انتشار اطلاعات را به کمک یک روش مبتنی بر تشویق مدل می‌کنیم که در این حالت هر کاربر دارای یک تابع بهره می‌باشد و تمایل دارد در طول فرایند انتشار بهره حداکثر را کسب کند. از این رو با در نظر گرفتن قید محدودیت بهره شبکه، مسئله بهینه‌سازی را در دو حالت مختلف برای حداکثر کردن مجموع و حاصل‌ضرب بهره کاربران جهت تعیین بردار احتمال ارسال به جلو بهینه برای کاربران تعریف می‌کنیم. نتایج حاصل شبیه‌سازی حاکی از آن است که روش اول بهره بیشتری را به کاربران اختصاص می‌دهد اما مصرف انرژی شبکه را بالا می‌برد.
    Abstract
    By the development in smart phone penetration rate, mobile social networks (MSNs) became more popular. In such networks, users can exchange and share information in peer-to-peer opportunistic connections. The limitation in power resource and buffer space in such peers leads to uncertainty in connections and selfish behaviors in forwarding processes. According to this, information dissemination in MSNs becomes a new challenge. In the following, we analyze the information dissemination in MSNs with selfish users from different communities. We develop an analytical model through ordinary differential equations (ODEs) to analyze the spreading process in MSNs. Also, we propose an optimization problem to find the optimal forwarding probability vector of users with a constant network budget. The simulation results represents that, the value of optimal forwarding probability vector of users diminished by increasing in the number of relay users, which accelerate the spreading process in the network. Also, these results represent that the proposed algorithm to find the optimal selfishness vector can improve the network performance by decreasing the dissemination delay. Finally, we consider an incentive-based data dissemination that each users have utility function and try to maximize it, during the dissemination process. We also define two optimization problems to maximize the sum of user's utility and the product of user's utility to find the optimal value of user's forwarding probability. Simulation results show that by sum of user's utility objective function, users can get more utility but it increase the resource consumption of the network. Keywords: Epidemic information dissemination, mobile social networks (MSNs), opportunistic links, user's selfishness.