عنوان پایان‌نامه

مدل سازی پویایی سیستم عوامل کلیدی موفقیت پروژه از منظر ذی نفعان مختلف



    دانشجو در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدل سازی پویایی سیستم عوامل کلیدی موفقیت پروژه از منظر ذی نفعان مختلف" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3446;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78107;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3446;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78107
    تاریخ دفاع
    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵

    امروزه نقش پروژه ها در جهان به طور چشم گیری درحال افزایش است. اهمیت موفقیت پروژه از این بابت است که اکثر فعالیت ها اساس پروژه ای دارند. با افزایش کمیت و پیچیدگی پروژه ها و به تبع آن ایجاد محیط رقابتی نیازمند معیاری استاندارد و منطقی جهت ارزیابی پروژه ها و بررسی موفقیت آن ها در طول اجرای پروژه خواهیم بود. از طرفی به دلیل وجود ذی‌نفعان مختلف و انگیزه های متفاوت ایشان از ورود به پروژه باید این معیارها به گونه ای تعریف گردد تا بتواند از طریق بهینه سازی کل سیستم، رضایت تمامی ذی‌نفعان را جلب نماید. مطالعات فراوانی پیرامون معیارهای موفقیت پروژه و تدوین مدل هایی برای سنجش میزان مطابقت پروژه با این معیارها صورت گرفته است، اما در غالب این موارد با مدل هایی جهت سنجش موفقیت پروژه در مرحله تحویل اقلام پروژه و یا حتی در بازه های زمانی چند ماه بعد و چند سال پس از اتمام پروژه مواجه می شویم. به عبارت دیگر جای خالی یک روش سیستمی سنجش و افزایش میزان موفقیت پروژه با درنظر گرفتن جایگاه، رویکرد و طرز فکر ذی‌نفعان مختلف در قالب یک مدل کمی شده در مطالعات به چشم می خورد. سوابق نشان می دهد که ذی‌نفعان مختلف از لحاظ اهمیت موضوع و عملکرد پروژه برداشت های متفاوتی از موفقیت پروژه دارند. لذا علاوه بر تعیین و تعریف دقیق فاکتورهای موفقیت، باید دیدگاه ذی‌نفعان نسبت به هر یک نیز بررسی گردد. نکته حائز اهمیت دیگر در مطالعات صورت گرفته، تعمیم فاکتورها و عدم تأثیر فاکتورهای شخصیتی افراد در این مطالعات است. لذا در این مطالعه پس از تعریف پروژه، شناخت ذی‌نفعان مختلف، تعیین معیارهای موفقیت از منظر هر یک از ذی‌نفعان در هر مرحله و شخصیت شناسی افراد، سیستمی برای کنترل میزان رضایت ذی‌نفعان با توجه به معیارهای خود از موفقیت پروژه طراحی شد تا با توجه به این معیارها، هزینه و زمان هر یک اقداماتی جهت افزایش سطح مطلوبیت پروژه در هر مرحله صورت پذیرد. در صورت ایجاد این مدل مدیران قادر خواهند بود با توجه به دیدگاه های ذی‌نفعان پروژه خواسته ها و مطالبات آن ها را مورد ارزیابی قرار داده و در طول پروژه میزان موفقیت خود در مدیریت و برآورده ساختن اهداف پروژه را بهبود بخشند. به علاوه با توجه به کمی شدن این معیارها می توان پروژه های درون یک سازمان را با هم و یا فعالیت یک سازمان را با رقبا به راحتی مقایسه نمود.
    Abstract
    Projects are now becoming increasingly present in today’s industry. The success of projects is due largely to the fact that most activities are projects in essence. With the rise in both quantity and complexity of projects; and subsequently in the competitive business environment, a logical standard criterion is needed for evaluating projects as well as assessing their success during the projects. Additionally, owing to the diversity of stakeholders and their various reasons for entering the project, these criteria should be defined in a way that they, by optimizing the entire system, provide all stakeholders with satisfaction. There has been extensive research studying projects’ success requirements, along with those developing models for measuring compliance with these requirements. However, in most cases, the models are concerned with evaluating the success of projects at the closing phase, or in a period of some months or years subsequent to the completion of projects. That is to say, the literature obviously lacks a systematic method for evaluating and maximizing the success of project which takes into account the different stakeholders’ approach and attitude in the form of a quantified model. Records illustrate that stakeholders, relative to the importance and performance of the project, interpret the project’s success differently. Therefore, in addition to proposing a precise definition of success factors, the stakeholders’ opinions on each one must be considered. Another major point recognized in the literature review is that despite the large number of factors, there is no reference to the personality factors in play. If created, this model will enable managers to evaluate stakeholders’ needs and requirements according to their attitude; also, to ensure their success in management and accomplishment of the project’s aims. Moreover, since these criteria are quantified, internal projects of an organization could be measured against one another, or performance of the organization could easily be compared to that of its competitors. Key words: project, success criterion, stakeholder, project success, MBTI personality test