عنوان پایاننامه
ارائه ساختاریک مدل سیستمی جهت تامین اقتصادی سوخت خودروها از منابع زیست توده
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3439;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78089;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3439;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78089
- تاریخ دفاع
- ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- سوگل مقدم
- استاد راهنما
- سیدفرید قادری
- چکیده
- پیامدهای ناشی از استفاده از سوختهای فسیلی، کشورها را ملزم به یافتن جایگزین مناسب برای این سوختها بهمنظور تأمین تقاضای انرژی کرده است. در طی سالیان اخیر سوختهای زیستی جایگاه مهمی در حوزه انرژی پیداکردهاند. این سوختها به دلیل سازگاری با محیطزیست و تجدیدپذیر بودن بهطور قابلملاحظهای موردتوجه قرارگرفتهاند. بیواتانول بهعنوان یکی از اصلیترین منابع انرژی زیستی میتواند بهعنوان جایگزین مناسب برای سوخت بخش حملونقل به کار گرفته شود. ورود به صنعت سوختهای زیستی نیازمند ایجاد یک زنجیره تأمین استوار زیستتوده به سوخت زیستی است. برنامهریزی بلندمدت زنجیره تأمین اتانول نیازمند ابزاری است که قابلیت شبیهسازی زنجیره تأمین و پیشبینی نتایج سناریوهای مختلف را داشته باشد بنابراین سیستم-های پویا بهعنوان ابزاری مناسب برای برخورد با این مسئله انتخاب شد. در ابتدا روابط علی معلولی حاکم بر زنجیره تأمین تولید بنزین اتانول دار را شناخته و هر حلقه بهصورت جداگانه شرح داده میشود سپس پس از اجرای مدل به بررسی چند سناریو برای افزایش سهم E-5 در سبد سوخت بخش حملونقل پرداختیم. با توجه به این سناریوها مشاهده شد که در صورت بالا بردن 20 درصدی زمینهای تخصیص دادهشده برای کشت نیشکر و همچنین بهبود تکنولوژی کشاورزی برای افزایش عملکرد نیشکر، میزان سهم E-5 در سبد سوخت افزایش کمی پیدا میکند و این مقدار بیواتانول تولیدشده بازهم نمیتواند برای تأمین تقاضای ایران کافی باشد. بنابراین برای تأمین مقدار کافی بیواتانول برای تأمین تقاضای بازار، واردات بیواتانول از کشورهای توسعهیافته میتواند گزینه مناسبی باشد همچنین حمایتهای دولتی از سرمایهگذاری بخش خصوصی در زمینه توسعه تأمین مواد اولیه و احداث واحدهای جدید تولید بیواتانول با تکنولوژی روز دنیا نیز میتواند منجر به افزایش تولید بیواتانول و به دنبال آن افزایش سهم E-5 در تأمین تقاضای سوخت بخش حملونقل باشد. واژه های کلیدی: زیست توده، بیواتانول، سیستم دینامیک
- Abstract
- The consequences of fossil fuels consumption, entail the world countries finding a suitable alternative in order to meet the needs and demands of energy. In recent years, biofuels have found their significance in the field of energy. Such fuels are given considerable store on account of their environmentally friendly structure and renewability. Bioethanol is one of the principal sources of biofuel which can well supersede the current fuels used in transportation industry. Establishing biofuel industry requires a constant chain of biomass and its conversion in to biofuel. Long-term planning to provide ethanol, demands a model to simulate and anticipate different results and scenarios, therefore system dynamics are used to face this issue. At first, we should recognize the cause and effect relationship ruling the production of ethanol containing petrol. Each loop will be defined separately. After studying these models, some of the scenario will be examined to increase the role of E-5 in fuel portfolio of transportation sector. Regarding these scenarios, it is shown that by increasing the sugarcane plantation by 20% and improving the agricultural technologies to increase the sugarcane yield, the share of E-5 in transportation fuel portfolio slightly increase and we still have considerable shortage of E-5 to meet our country‘s needs. In conclusion to provide adequate quantities of bioethanol for the market needs, importing this fuel from developed countries can be a good option. At the same time, government support to invest on resources in the private sector and to construct new bioethanol producing companies with the latest technology may increase bioethanol and thus the share of E-5 in the transportation requirements. Keywords: biomass, bioethanol, system dynamic