عنوان پایاننامه
ارائه مدل تعادلی برای بازارنفت خام با توجه به شاخص های قیمت نفت
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3566;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80248;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3566;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80248
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- شادی شهسوارانی
- استاد راهنما
- حامد شکوری گنجوی
- چکیده
- بازار نفت شبکه پیچیده ای از ارتباط بین تولید کنندگان، صادرکنندگان، انتقال دهندگان و مصرف کنندگان می باشد. نقش بازیگران در بازار نفت را می توان با استفاده از تئوری بازی ها مدل سازی کرد که در آن تصمیم هر بازیگر بر تصمیم بازیگر دیگر تاثیرگذار خواهد بود. در این پایان نامه به ارائه مدل تعادلی برای بازار نفت پرداخته شده است که در آن میزان تولید، مصرف و قیمت نفت بعنوان خروجی های بهینه شده مدل استخراج می گردد. به منظور مدل سازی بازار نفت با توجه به ماهیت این بازار از بازی کرنات و تعادل استکلبرگ استفاده شده است. تولیدکنندگان شامل 3 کشور ایران، عربستان و کویت می باشد که در مدل عربستان به عنوان پیشرو و ایران و کویت به عنوان پیرو درنظر گرفته شده اند. بازارهای مصرف شامل اروپا، چین، هند و ژاپن می باشد. بازی بین تولید کنندگان به منظور برآورده کردن تقاضای بازار و با هدف ماکزیمم کردن سود هر یک از تولیدکنندگان در جریان بوده و نتایج مدل شامل قیمت تعادلی نفت در هر بازار و مقدار نفتی می باشد که توسط هر یک از تولیدکنندگان در هر بازار ارائه شده است. کلید واژه: شاخص های قیمت نفت -مدل تعادلی - بازار نفت - نفت خام
- Abstract
- Oil markets are complex networks of producers, exporters, traders and consumers characterized by different market structures in each sector. The market players’ behavior in an oil market can be described using a game theoretic approach where each player’s decision depends on the other market players decisions. This study introduce an equilibrium model for the oil market, in which the oil price, oil production, and consumption, are jointly determined as outcomes of the optimizing decisions of players. In order to model the oil market due to the nature of the market I used the Nash game with Stakelberg equilibrium. Three producers Iran, Saudi Arabia and Kuwait are modeled in this thesis. Saudi Arabia is leader, Iran & Kuwait are followers. Consumer markets, including Europe, China, India and Japan. Producers are playing together to meet the market demand and maximize the profit for each of them. Results are including the equilibrium price of oil in each market and the amount of oil are sailed by each of the producers in each market. Key words: Oil market, equilibrium model, game theory, Nash game, Stakelberg equilibrium.