بررسی تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تقاضای بنزین از دیدگاه سیستمی با لحاظ اثرات تورمی ناشی از این افزایش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3359;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76934;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3359;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76934
- تاریخ دفاع
- ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
- دانشجو
- رحمان زارعیان مزرعه خسرو
- استاد راهنما
- حامد شکوری گنجوی
- چکیده
- بهمنظور مدیریت مصرف سوخت به خصوص در حملونقل در ابتدا لازم است تا سازوکار و ساختار شکلدهنده مصرف شناسایی شده و سپس در جهت بهبود آن تلاش شود. نگرش سیستمی و تحلیل سیستمها یکی از مهمترین ابزارهایی است که در تحلیل و حل مسائل مهم اقتصادی و مدیریتی مورد استفاده قرار میگیرد. در این پایاننامه پس از تبیین مقدمات، ادبیات تحقیق و فرآیند انجام تحقیق، با استفاده از نمودار علی معلولی، سازوکار و متغیرهای تأثیرگذار بر مصرف بنزین نشان داده میشود. در گام بعدی به اعتبارسنجی مدل شبیهسازیشده پرداخته میشود و پس از تأیید اعتبار مدل به محاسبه کشش پرداخته میشود. کشش محاسبه شده در این تحقیق برای بازه کوتاهمدت و بلندمدت به ترتیب 092/0- و 129/0- حاصل شده است. همچنین در ادامه به منظور ارزیابی سناریوهای مطرح شده آینده قیمت بنزین در محافل خبری و گزارشهای کارشناسی، سه سناریو «حفظ قیمت اسمی فعلی»، «حفظ قیمت واقعی فعلی» و «افزایش قیمت تا قیمت فوب و هزینههای جانبی و سپس حفظ قیمت واقعی» بر روی مدل از بهار 95 تا پاییز 98 بررسی شده است. نتایج نشان داده است که مقدار مصرف کل بنزین استان تهران در این سه سناریو به ترتیب 28، 16 و 11 درصد افزایش خواهد یافت. سرانه مصرف بنزین در سناریوی اول 9 درصد افزایش مییابد، در سناریوی دوم تقریباً ثابت میماند و در سناریوی سوم به دلیل افزایش قیمت واقعی در ابتدا کاهش و سپس در همان مقدار ادامه مییابد که در کل 5 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. تقاضای حملونقل عمومی نیز در سه سناریو به ترتیب 23/1، 65/3 و 63/4 درصد افزایش خواهد یافت. بهطورکلی بر اساس نتایج شبیهسازی سناریوهای فوق میتوان گفت که افزایش قیمت بنزین اثر قابلتوجهی در کاهش مصرف این فرآورده هم در برهه کوتاهمدت و هم در بلندمدت دارد. ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که در این پایاننامه اثرگذاری قیمت اسمی بنزین تنها بر میزان مصرف مورد بررسی قرار گرفته و جوانب دیگر مانند، میزان رفاه اجتماعی، خط فقر، بازار خودرو و ... موردبحث قرار نگرفته است. واژههای کلیدی: افزایش قیمت بنزین، مصرف بنزین، پویاییشناسی سیستمها، مدلسازی حملونقل
- Abstract
- To manage the fuel consumption, especially in the transportation sector, it is necessary in order to identify the structure and mechanism of consumption forming. System dynamics approach is of the most important tools used in the analysis and solving major economic issues. In this paper, initially using Causal Loop Diagram (CLD), structure and variables affecting the mechanism of gasoline consumption are shown. In the next step validation of the simulation model is tested and then, price elasticity of gasoline demand of Tehran is computed. Calculated elasticity for a range of short and long-term are -0.092 and 0.129 respectively. Also, by investigating the future of gasoline price in news and expert reports, three scenarios of “maintaining current nominal price”, “maintaining current real price” and “increasing price to FOB price and additional chargs and then maintain real price” were analysed on the model from spring 2016 to fall 2018. Results indicated that total gasoline consumption in Tehran in these scenarios would increase by 28, 16, and 11%, respectively. per capita gasoline consumption would increase by 9% in the first scenario; it would stay nearly constant in the second scenario; and in the third scenario, it would first decrease due to increase of real price and then it would stay constant, which would decrease by 5% totally. Public transportation demands would also increase by 1.23, 3.65, and 4.63%, respectively. At the end and by considering the results of this thesis, increasing gasoline price, has a great effect on gasoline consumption decrease at the short and long-term horizon. It is noteworthy to say that in this study our focus was on the effect of gasoline price on the gasoline consumption. Other sides of the problem like level of social welfare, poverty threshold and automobile market are not in the scope of this thesis. Keywords:Gasoline Price Increase, Gasoline Consumption, System Dynamics, Systems Thinking, Transportation Modeling