استخراج اطلا عات ترا فیک مبتنی بر اطلا عات مکانی داو طلبانه
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران-سیستمهای اطلاعات جغرافیایی(GIS)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3384;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77371;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3384;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77371
- تاریخ دفاع
- ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- وحید شکری
- استاد راهنما
- رحیم علی عباسپور
- چکیده
- برخلاف مزایای حسگرهای ثابت در گردآوری دادههای ترافیکی مانند کیفیت بالا، عواملی مانند وابستگی به تجهیزات، عدم پوشش کامل، هزینه و زمان بالای گردآوری، مدیریت و تحلیل دادهها نیاز به توسعه زیرساختی مناسب را آشکار می سازد. افزایش رو به رشد اطلاعات مکانی داوطلبانه (VGI) و توسعه فنآوریهای مکان آگاه ابعاد جدیدی برای جمع آوری و نشر داده های ترافیکی با حجم بالا و هزینه پایین فراهم ساخته است. لذا ارائه راهکارهایی بهمنظور تسهیل در امر جمع آوری، استخراج و نشر اطلاعات ترافیکی با بهره گیری از VGI می تواند فواید متعددی را دربر داشته باشد. با توجه به گسترش تلفنهای هوشمند و ناوگان حمل ونقل عمومی مجهز به GPS ، خطوط سیر با نرخ پایین بسیاری وجود دارد که می تواند به عنوان منابع داده های ترافیکی مورد استفاده قرار گیرد. لذا در این پایان نامه تمرکز بر خطوط سیر و هدف ارائه راهکارهایی جهت استخراج پارامترهای ترافیکی سرعت، زمان سفر، وضعیت ترافیک، سرعت جریان آزاد، ماتریس مبدا مقصد، توزیع طول سفر و مدل تحلیل انتخاب مسیر است. بهمنظور ارزیابی این راهکارها از داده های خطوط سیر شهر پکن در بازه زمانی 2 تا 8 فوریه سال 2008 که داوطلبانه جمعآوریشده استفادهگردید. داده های خطوط سیر در مرحله پیشپردازش پاکسازی و داده های نامربوط و پرت حذف شده، سپس با استفاده از الگوریتم تطبیق نقشه مکانی-زمانی بر شبکه معابر منطبق گردیدند و سپس به عنوان ورودی الگوریتم های تعیین پارامترهای ترافیکی در نظر گرفته شدند. در این تحقیق با استفاده از مشارکت کمتر از 44/2 درصد از خودروهای کلان شهر پکن، سرعت خطوط سیر با 3/86 درصد صحت و با دقت میانگین حدود 22/1 کیلومتر بر ساعت محاسبه شد. همچنین با در نظر گرفتن دقت نظری 6 کیلومتر بر ساعت بهعنوان دقت مطلوب و مورد انتظار در برآورد سرعت، نتایج حداقل سطح اطمینان سرعت خطوط برآورد شده در بزرگراه بیش از 80 درصد و حداقل سطح اطمینان در راههای شریانی نیز بیش از 67 درصد را برای 46/30 درصد خطوط شبکه معابر بسیار بزرگ شهر پکن را نشان می دهد. نتایج بیانگر کارایی و قابلیت بالای اطلاعات مکانی داوطلبانه در استخراج اطلاعات ترافیکی با پوشش وسیع و قدرت تفکیک زمانی بالا در شبکه حمل و نقل است. واژههای کلیدی: داده های ترافیکی، اطلاعات مکانی داوطلبانه، خطوط سیر.
- Abstract
- Despite the benefits of fixed sensors to collect traffic data such as quality and accessibility, factors such as dependence on equipment, lack of full cover, the high cost of collection, management and analysis revealed the need to develop proper infrastructure. Increasing advances in volunteer geographic information (VGI) and location-aware technologies opens new dimension to collect and publish traffic data in high volume and low cost. Therefore, developing solutions to facilitate the collection, extraction, and dissemination of traffic information by utilizing VGI was considered. Due to develop variety of GPS sources including mobile GPS, GPS equipped vehicles the, fleet public transport, there many in low sampling rate GPS trajectories as good traffic data resources.. Therefore, in this thesis focuses are on the trajectories and aims to provide guidelines and strategies to extract traffic parameters including speed, travel time, traffic situation, free-flow speed origin destination matrix, distributed throughout the journey and the path analysis model. To test the system, the data trajectories Beijing in the period of 2 to 8 February 2008 volunteers collected were used. In data preprocessing, Data cleaned and unrelated trajectories removed in attending then by using spatial-temporal map matching algorithm trajectories match aligned road network .after that use as input parameters for extracting traffic information algorithms. In this study, using less than 44/2 percent of the vehicles involved metropolis of Beijing, speed trajectories with 3/86 accuracy and precision were calculated as an average of about 22.1 kilometers per hour. Also considering the expected theoretical accuracy 6 km/h as optimal accuracy in speed estimation, results show minimum level of reliability estimated speed lines on the highway are more than 80% and Minimum level of confidence in the motorways are more than 67 percent for 46/30 percent of road network in Beijing.The results show the efficiency and high capability of volunteer spatial information in extracting traffic information with broad coverage and high temporal resolution. Keywords: traffic data, volunteer geographic information (VGI), GPS trajectories.